• Ogi

Vilken flaska/mugg ska vi ha (2,5-åring)?

Min 2,5-åring utforskar gärna allt, särskilt vatten och vätskor. Har han en mugg så häller han ut innehållet förr eller senare. Om han bara vill dricka så ger vi honom små mängder i vanligt plastglas och ser till att det alltid blir tomt eller så häller vi ut resten när han är klar.

MEN, ibland vill jag ha stunder då jag inte vakar över honom som en hök. Till exempel vid frukost, då han oftast dricker te eller när han sover (eller snarare vaknar för att han vill ha vatten).

Vi har hittills testat en handfull spillfria muggar, men jag tycker att de allihop huvudsakligen har en nackdel. Man måste suga extremt HÅRT för att det ska komma vätska...

Den mugg som varit bäst hittills är Nubys spillfria (http://www.ciao.se/Nuby_FlipZN_Sip_Spillsaker_Drickmugg_Mugg__Recension_49537).

Men jag undrar ifall det finns en mugg som vore ännu bättre. Främst ur tandsynpunkt... Alltså att den ska vara skonsam mot tänderna, dvs att man kanske inte ska behöver suga så hårt för att det ska komma nåt. Ett plus är att man ska kunna ligga ner och dricka, men inte nödvändigt.

Den får också gärna vara ganska lätt att diska, utan massa små skrymslen.

Någon som har tips?

Har även testat... 

Avents spillfria (väldigt hård pip, svår att rengöra ordentligt, krävs hårt sugande)
    Bambinos mugg med sugrör och inbyggd "ask" (helt okej, men ganska jobbigt att suga upp vätska eftersom vakum bildas lätt)
    MAMs spillfria (helt okej, men jobbig att rengöra ordentligt, krävs ganska starkt sug)
    Tomee Tippees spillfria (svår att rengöra ordentligt, krävs starkt sug)
    Munchkins mugg (upplever att pipen är för mjuk och att den trycks ihop så att det inte går att suga ur)

• Svar på tråden Vilken flaska/mugg ska vi ha (2,5-åring)?
  • vit orkide

Esska spillfri mugg kostar typ 39 kronor på ICA, man sätter en liten silikon "propp" innanför. Vi har nu precis kunnat ta bort spillskyddet för min son snart 3 år, då han äntligen verkar ha slutat hälla ut sin dryck! Verkar inte ha varit något problem för sonen att dricka ur den.
    De här har också funkat extremt bra för oss, vet inte om man kan köpa dem här i Sverige dock, vi köpte några paket i USA. Funkar inte riktigt att diska i diskmaskin, utan vi har handdiskat www.amazon.com/Take-Toss-Spill-Proof-Cups/dp/B003NVVK4S/ref=sr_1_4&qid=1324125329&sr=8-4

• Återkommande gäst

Rekommenderar Bamino Free flow!

• Thursday

Varför inte en sportflaska?

I reject your reality and substitute my own.
  • Ogi
    Wilmis07 skrev 2011-12-17 00:48:09 följande:
    www.littlekidscorner.se/sv/product/1635/Drikp...  Denna hade vi till vår dotter när hon var i den åldern som hon drack ur sådan. Annars har vi kört med en sådan här www.tupperware.se/produkter/sportflaskan-7_5-.... Den sista är kanonbra även sen när dom blir äldre.
    Ska definitivt testa! Tack!
    vit orkide skrev 2011-12-17 13:38:37 följande:
    Esska spillfri mugg kostar typ 39 kronor på ICA, man sätter en liten silikon "propp" innanför. Vi har nu precis kunnat ta bort spillskyddet för min son snart 3 år, då han äntligen verkar ha slutat hälla ut sin dryck! Verkar inte ha varit något problem för sonen att dricka ur den.
    De här har också funkat extremt bra för oss, vet inte om man kan köpa dem här i Sverige dock, vi köpte några paket i USA. Funkar inte riktigt att diska i diskmaskin, utan vi har handdiskat www.amazon.com/Take-Toss-Spill-Proof-Cups/dp/...
    Ahh, glömde skriva att vi har en Esska också och den gillar sonen inte alls. Han vill inte ens dricka ur den utan vill att jag byter till annan flaska direkt (han fick knappt ur något första gången han testade). Den andra ska jag kolla upp! Tack!
    Återkommande gäst skrev 2011-12-17 19:09:29 följande:
    Rekommenderar Bamino Free flow!
    Tack! Ska testa den helt klart :) Är den förresten spillfri?
    Thursday skrev 2011-12-17 20:15:59 följande:
    Det har vi funderat på många gånger, men så fort han testar liknande så häller han ut innehållet :/ 
  • Thursday
    Ogi skrev 2011-12-17 21:08:54 följande:
    Thursday skrev 2011-12-17 20:15:59 följande:
    Det har vi funderat på många gånger, men så fort han testar liknande så häller han ut innehållet :/ 
    Jag köpte en (svindyr) sportflaska från Camelbak till sonen med sugpip, den är jättebra (jag har en likadan själv).

www.outnet.se/camelbak/kids-bottle-green-dino.php
    I reject your reality and substitute my own.
  • Återkommande gäst

Bambino Free Flow är inte spillfri som en vanlig pipmugg, men pipen går att fälla ned så om den ramlar med pipen nedåt stänger den till sig och det blir väldigt lite spill.

Svar på tråden Vilken flaska/mugg ska vi ha (2,5-åring)?