• magdalena 80

Junibacken i januari?

Bokade nyss en resa för mej o mina barn (7, 5 o 4år) till Junibacken i början på januari Någon som varit dit o vill berätta lite hur de haft det där? Är det nåt speciellt man bör tänka på? Hur stort är stället, behöver man ha vagn med åt den yngsta? Han fyller 4 i januari.

• Svar på tråden Junibacken i januari?
  • Primrose

Hej! Jag är där med min son (3 år), i princip, varje vecka - eftersom jag bor i närheten och har årskort.
    Jag antar att ni ska dit under en helg? Då ska man vara beredd på att det kan vara VÄLDIGT mycket folk (jag, som har möjlighet att välja, går nästan aldrig dit på helgen pga trängseln). Det är inte enormt stort och man kan inte ta med sig vagn in (det finns barnvagnsparkering utanför). Den största ytan är nog en trappa upp, vid Villa Villerkulla, och där spelas också flera av föreställningarna/sångstunderna. Sedan finns Sagotorget, med många roliga hus att gå in i etc. och så Lennart Hellsing-rummet, med teman från hans böcker och med många populära ytor att leka i (bl a ett piratskepp ). Och så Sagotåget, förstås. Det finns också en välsorterad butik med mycket böcker och en del leksaker. Samt ett café/restaurang. Jag tycker att cafeet är hyfsat prisvärt.

Ett hett tips är att, om ni ska äta, att ni passar på när någon av föreställningarna pågår. Annars kan det vara väldigt fullt (och litet kaotiskt) - om ni är där lö/sö. Det kan också vara värt att veta att det inte är tillåtet att äta medtagen mat/fika.
    Om det är mycket folk kan man få vänta med att åka sagotåget. Dvs. det talar om att man kan åka först efter en viss tid. Det gäller oftast bara på helgerna, annars brukar det inte vara något problem.

Den nyaste förställningen är den med Pettson och Findus (den har vi bara sett en gång) - den är kort och välgjord. Den brukar vara vid lunchtid. Men det finns flera andra som också är bra. 15.30 (tror jag) är det en bra föreställning i Hellsing-delen.

Ha det så kul!

• magdalena 80

Hej!

Vi kommer att vara där en onsdag, men då det är jullov kan jag tänka mej att det är mycket folk i alla fall... Man kan ju bara hoppas på att folk har annat för sig

Ingen idè att ta vagn med hör jag, låter som att det bara ställer till det mer för oss.

Vi var till Astrid Lindgrens värld nu i höstas o det var en jättfin upplevelse, underbart ställe med härlig personal. Lagom lite folk åxå eftersom det var höst o vi var där fre-lö (mycket mer folk på lö än på fre så kan ju bara tänka hur det är där i juli...). Hoppas på att det här blir en lika bra resa

Tack för tipsen!! 

• Primrose

Ja, en onsdag kan nog vara litet bättre. Men det blir nog mycket folk ändå, om det är under jullovet ni åker. Jag har inte varit i Astrid Lindgrens värld, men tittade litet på nätet nu. Det verkar vara ganska mycket större, med många butiker, matställen etc. Men hoppas att ni blir nöjda med Junibacken också, även om det nog blir en ganska olik upplevelse.

• plusplusplus

Mina bästa tips är att vara där en stund innan det öppnar och köa för att komma in, samt att äta ordentligt innan såvida ni inte har obegränsade tillgångar, restaurangen vet att ta betalt....minns att tex en liten fjuttig kanelbulle kostade 25 pix när vi var där för ett par år sedan:-O

Sen är utgången via en stooor affär där det är upplagt för att man ska spendera så mycket som möjligt.

Vagn kan man som sagt inte ta med sig, men det finns parkering utanför och då bör du ha ett lås (cykellås tex). När ni kommit in ska ni hänga av er i ett skåp, barnen brukar tycka det är kul att välja skåp för de är målade på olika sätt, med olika figurer osv. Därefter är det antingen in i affären och gå "bakvägen" eller in i sagorummet (till vänster från entrén) där man kan gå en stund och kika, väldigt fint. Sen kommer man direkt till sagotåget som jag personligen tycker är det bästa på hela stället. Efter det kommer man till Pippis hus, och sen är det restaurang och utställningsrum (vad som finns där varierar) samt affären som sagt, kvar. Inte ett jättestort ställe alltså - ofta trängsel och köer var man än är! Det är hemskt fint uppbyggt men jag tycker ändå inte man lyckas maskera att det först och främst är en pengamaskin, tyvärr....ALV är MYCKET bättre på just det sistnämnda.

• magdalena 80

Tack för alla tips o åsiker!! Vi kommer till Stockholm med morgonbåten så vi tänkte ta frukost på nåt hotell (för att få tiden att gå) o sen söka oss mot Junibacken. Ska se till att vara där i tid!
    Låter lite småjobbigt med allt köande o trängsel, men får väl göra det bästa av det
    Tror vi ska försöka åka med sagotåget först, bättre att ha det gjort från början så kanske man slipper de värsta köerna där i alla fall.
    Shoppnigen blir det nog inte mycket av för vår del, kommer som sagt med båten över så allt ska bäras på hela dagen. Men det kan ju vara roligt att titta också   

ALV kommer vi att åka tillbaka till nästa år, helt underbart där både för vuxna o barn Satsar på hösten då igen, var så lyckat senast. Bra pris blev det på hela resan också då man slapp "semesterpriserna" både på båten, boendet o inträdet.   

Svar på tråden Junibacken i januari?