Hej! Jag är där med min son (3 år), i princip, varje vecka - eftersom jag bor i närheten och har årskort.
Jag antar att ni ska dit under en helg? Då ska man vara beredd på att det kan vara VÄLDIGT mycket folk (jag, som har möjlighet att välja, går nästan aldrig dit på helgen pga trängseln). Det är inte enormt stort och man kan inte ta med sig vagn in (det finns barnvagnsparkering utanför). Den största ytan är nog en trappa upp, vid Villa Villerkulla, och där spelas också flera av föreställningarna/sångstunderna. Sedan finns Sagotorget, med många roliga hus att gå in i etc. och så Lennart Hellsing-rummet, med teman från hans böcker och med många populära ytor att leka i (bl a ett piratskepp
). Och så Sagotåget, förstås. Det finns också en välsorterad butik med mycket böcker och en del leksaker. Samt ett café/restaurang. Jag tycker att cafeet är hyfsat prisvärt.
Ett hett tips är att, om ni ska äta, att ni passar på när någon av föreställningarna pågår. Annars kan det vara väldigt fullt (och litet kaotiskt) - om ni är där lö/sö. Det kan också vara värt att veta att det inte är tillåtet att äta medtagen mat/fika.
Om det är mycket folk kan man få vänta med att åka sagotåget. Dvs. det talar om att man kan åka först efter en viss tid. Det gäller oftast bara på helgerna, annars brukar det inte vara något problem.
Den nyaste förställningen är den med Pettson och Findus (den har vi bara sett en gång) - den är kort och välgjord. Den brukar vara vid lunchtid. Men det finns flera andra som också är bra. 15.30 (tror jag) är det en bra föreställning i Hellsing-delen.
Ha det så kul!