Clarissa skrev 2011-12-17 23:34:45 följande:
När man äter läkemedel( alla hormonella preventivmedel är läkemedel som man kan få, ibland allvarliga, biverkningar av) är det viktigt att man själv läser igenom bipacksedeln. Får du biverkningar ska du berätta det för den som skrev ut.
Själv skulle jag inte orka med huvudvärk varenda dag. Jag har migrän nästan jämt och det är tufft.
Byt preventivmetod, antingen till nåt annat hormonellt eller nåt hormonfritt som inte ger såna biverkningar. Pessar, kondom, kopparspiral...
Har du svårt att komma ihåg tabletter, så är ju hormonspiral, plåster, stav eller ring lättare att hantera.
Säkerheten för alla preventivtabletter är mycket lägre i verkligheten än vad som anges. Då man sett i studier att de flesta missar att ta en eller två tabletter rätt per cykel.
Det är väldigt vanligt med biverkningar av Cerazette. Ibland minskar biverkningar efter tre månader, men då får man ju fundera på om man står ut så länge.
Viktigt att ha kondom också om man använder hormoner, eftersom man blir mer mottaglig för infektioner då. (Ifall man inte är säker på att man har en osmittad partner.)
Mycket lägre är det inte
Om man gömmer en tablett av kombinerade p-piller ibland så kanske säkerheten är 95% istället för 99%...
Men de flesta vuxna kvinnor glömmer inte p-piller särskilt ofta om man är van att ta dem samma tid vaje dag. Särskilt inte nu när vi har alarm på mobilen som påminner!
Det är nog lika vanligt att man inte har några problem med Cerazette.
Var har du hämtat info att det skulle vara "väldigt vanligt" med biverkningar av Cerazette?
Och varifrån tar du uppgiften att man skulle vara mer mottaglig för infektioner om man tar hormonella p-medel??
Vad jag läst så är det precis tvärtom...