• Anonym

Skillnad på minipiller?

Jag äter Cerazette men får väldiga biverkningar av dom,

första gången jag åt dom blödde jag konstant i en månad,
    nu testar jag igen och har huvudvärk varenda dag!

Ringde ungdomsmottagningen som sa att Cerazette INTE är
    ett minipiller, men det sa hon som skrev ut receptet att det var :S

Jag frågade om Exlutena och denna dam jag pratade med sa
    att det är JÄTTEnoga att ta dom samma tidpunkt varje dag.
    Är det inte så med alla p-piller övh!?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-17 10:06
    Är det någon som blivit gravid med Exlutena??
  • Svar på tråden Skillnad på minipiller?
  • Anonym

Någon som vet? Eller har varit med om detta?

• Två döttrar och en son
    Anonym skrev 2011-12-17 10:06:07 följande:

Jag äter Cerazette men får väldiga biverkningar av dom,

första gången jag åt dom blödde jag konstant i en månad,
    nu testar jag igen och har huvudvärk varenda dag!

Ringde ungdomsmottagningen som sa att Cerazette INTE är
    ett minipiller, men det sa hon som skrev ut receptet att det var :S

Jag frågade om Exlutena och denna dam jag pratade med sa
    att det är JÄTTEnoga att ta dom samma tidpunkt varje dag.
    Är det inte så med alla p-piller övh!?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-17 10:06
    Är det någon som blivit gravid med Exlutena??

Jag fick också symtom pga Cerazette som jag inte kunde acceptera.

Att hon sa minipiller är nog pga att de endast innehåller gestagen precis som de sk minipillren.
    Men de har samma effekt som vanliga p-piller och därför man inte vill kalla dem för minipiller.... Spelar ju ingen roll eg, utan att man vet att Cera har en högre säkerhet än Mini-pe och Exlutena.

Ja det är mycket mer viktigt att ta Mini och Exkl inom 27 tim efter den förra tabletten.
    Annars sjunker skyddet mycket fortare än med Cerazette.
    De andra p-pillren kan man glömma enstaka ggr upp till 12 tim utan fara.

Jag tar Exlutena. Mår bra av dem. Har bara tagit dem i ca en mån så kan inte svara på sista frågan personligen....     
  • Clarissa

När man äter läkemedel( alla hormonella preventivmedel är läkemedel som man kan få, ibland allvarliga, biverkningar av) är det viktigt att man själv läser igenom bipacksedeln. Får du biverkningar ska du berätta det för den som skrev ut.
    Själv skulle jag inte orka med huvudvärk varenda dag. Jag har migrän nästan jämt och det är tufft.
    Byt preventivmetod, antingen till nåt annat hormonellt eller nåt hormonfritt som inte ger såna biverkningar. Pessar, kondom, kopparspiral...
    Har du svårt att komma ihåg tabletter, så är ju hormonspiral, plåster, stav eller ring lättare att hantera.
    Säkerheten för alla preventivtabletter är mycket lägre i verkligheten än vad som anges. Då man sett i studier att de flesta missar att ta en eller två tabletter rätt per cykel.

Det är väldigt vanligt med biverkningar av Cerazette. Ibland minskar biverkningar efter tre månader, men då får man ju fundera på om man står ut så länge.

Viktigt att ha kondom också om man använder hormoner, eftersom man blir mer mottaglig för infektioner då. (Ifall man inte är säker på att man har en osmittad partner.)

• Två döttrar och en son
    Clarissa skrev 2011-12-17 23:34:45 följande:
    När man äter läkemedel( alla hormonella preventivmedel är läkemedel som man kan få, ibland allvarliga, biverkningar av) är det viktigt att man själv läser igenom bipacksedeln. Får du biverkningar ska du berätta det för den som skrev ut.
    Själv skulle jag inte orka med huvudvärk varenda dag. Jag har migrän nästan jämt och det är tufft.
    Byt preventivmetod, antingen till nåt annat hormonellt eller nåt hormonfritt som inte ger såna biverkningar. Pessar, kondom, kopparspiral...
    Har du svårt att komma ihåg tabletter, så är ju hormonspiral, plåster, stav eller ring lättare att hantera.
    Säkerheten för alla preventivtabletter är mycket lägre i verkligheten än vad som anges. Då man sett i studier att de flesta missar att ta en eller två tabletter rätt per cykel.

Det är väldigt vanligt med biverkningar av Cerazette. Ibland minskar biverkningar efter tre månader, men då får man ju fundera på om man står ut så länge.

Viktigt att ha kondom också om man använder hormoner, eftersom man blir mer mottaglig för infektioner då. (Ifall man inte är säker på att man har en osmittad partner.)

Mycket lägre är det inte
    Om man gömmer en tablett av kombinerade p-piller ibland så kanske säkerheten är 95% istället för 99%...
    Men de flesta vuxna kvinnor glömmer inte p-piller särskilt ofta om man är van att ta dem samma tid vaje dag. Särskilt inte nu när vi har alarm på mobilen som påminner! 

Det är nog lika vanligt att man inte har några problem med Cerazette.
    Var har du hämtat info att det skulle vara "väldigt vanligt" med biverkningar av Cerazette?  

Och varifrån tar du uppgiften att man skulle vara mer mottaglig för infektioner om man tar hormonella p-medel?? 
    Vad jag läst så är det precis tvärtom... 
  • SaraD

Cerazette har du samma tid på dig att ta nästa tablett som vanliga p-piller för att effekten inte ska minska, dvs 36 timmar.

Cerazette innehåller endast gestagen, lika som mini-pe och exlutena, men de två sistnämnda är det viktigt att man tar den på samma tidpunkt varje dag, du har 27-30 timmar på dig att ta nästa tablett, dvs 6 timmar "glömsemarginal" jämfört med 12 h på kombinerade p-piller.

Jag har testat alla sorter minipiller, cerazette, exlutena och mini-pe och fått fruktansvärda huvudvärker av alla tre. Har endast stått ut i max två veckor innan jag varit tvungen att sluta med dem.

• Clarissa

Det har gjorts många studier ( sen tjugo år?) på hur hormonella p-medel ökar risken för att få infektioner, men man måste förstås utsättas för smitta. Förmodligen påverkar de cellerna i transformationszonen på livmodertappen. Det är där man är som mest mottaglig. Den senaste mycket stora studien visade på en fördubbling av HIV vid användning av p-spruta. Men det gäller alla hormonella p-medel. Och det är tydligen också så att gestagenet också gör att infektionen blir "tyst", dvs man märker inte att man har den och då kan den redan hunnit upp i äggledarna. De som får Klamydia eller Gonorre och inte använder hormoner, får tydligare flytningar och andra symtom.
    Därför är det så viktigt att köra "The double Dutch" dvs kombinera hormoner med kondom.
    Självklart så pratar man ju inte högt om detta, man säger i stället hela tiden att det behövs mer och större studier. För annars så skulle ju kvinnor sluta använda hormoner och det vore ju förödande för läkemedelsindustrins inkomster. ( men bra för miljön)
    Jag har träffat  barnmorskor som arbetar på ungdomsmottagning, som berättat just om att många mår dåligt av Cerazette. Men för de som inte kan ha kombinerade hormoner är det ju cerazette ett alternativ.
    Och det stämmer att man räknar med att för unga tjejer så är Pearl Index i realiteten för p-piller ca 5-6. Mycket bättre med p-metoder som man inte behöver komma ihåg varje dag. 
    De metoder som är användarberoende kan bli rätt osäkra av olika skäl.

Men jättejobbigt med huvudvärk som biverkan.
    Alla som har biverkningar av p-piller oavsett sort kan själv rapportera det till Läkemedelsverket.

www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Biverkningar/Rapportera-biverkningar-/

Om ALLA gjorde det, skulle det bli mycket tydligare hur det egentligen står till. Och då även biverkningar man kanske inte tänkt på hör ihop med p-piller, som hudproblem, ryggvärk, depression, håravfall, sköra slemhinnor.... Man behöver ju inte bevisa själv att det beror p p-pillren. Men har man börjat fått problem i samband med att man började äta, så kan det ju vara biverkningar.
    Äter man läkemedel ska nyttan överstiga risker och biverkningar. Den bedömningen måste man göra själv, men då måste man ju ha kunskap. Börja med att läsa bipacksedeln noga...

Svar på tråden Skillnad på minipiller?