• ml1

få ettåring att sitta på potta?

Tänkte börja introducera potta för min 1åring nu, el han har fått sätta sig på pottan några gånger nu men inte alls tyckt om det. Anledningen att jag tänkte det var en bra ide är att jag vet att han alltid gör i blöjan typ precis när vi bytt på morgonen. Så jag tänkte han skulle få sitta på pottan när vi kliver upp. Har eg inte för avsikt att potträna honom "på riktigt" å helt sluta med blöja. Men han vill absolut INTE sitta på pottan... 
    Har någon nåt tips om hur man kan få honom att iaf  "testa" att sitta på pottan el ska man vänta ett tag? Finns det nåt sätt att göra det "roligt"?

• Svar på tråden få ettåring att sitta på potta?
  • krompa

Låt pottan vara bland leksakerna och låt honom sitta med kläderna först.
    Låt även pottan busa lite, sätt den på huvudet, armbågen och magen...

• Krake

Vår son gillade inte alls pottan han heller. Däremot har han suttit på toa sedan han var 3 veckor. Vi sitter bakom med honom i knät, hans rygg mot ens mage. Så kan man läsa en bok ihop t ex.

Moster, inte monster.
  • Luulu

När min son inte vill sitta på pottan brukar jag låta tex nallen, bilen eller annan leksak "sitta på pottan och kissa"
    Brukar funka för oss att få sonen att vilja kissa:)

• Chaktio

Testa ta med honom in på toaletten när du själv behöver gå på toaletten och låt honom "härma" dig. I början kan han ju ha sina kläder på sig. Man kan ställa en pall framför, som ett bord, också och leka med saker på. Dottern älskar att leka med olika tuber, tomma toarullar och sånt.

• kixan

Min ettåring sitter bara på pottan om hon är riktigt kissnödig, typ direkt på morgonen, annars är det toaring som gäller, den kan hon inte gå iväg ifrån. Cool

A -03, F -05, V -10
Svar på tråden få ettåring att sitta på potta?