• Villes mamma

Recept på goda matiga pajer!

Käkade en så god paj på en uteservering igår. Den innehöll skinka, ost, tomat, broccoli och ganska rejält med svartpeppar. Guu, va det var gott!

Nu efterlyser jag recept på goda matiga pajer!

Fick världens paj-kick och måste få något bra recept!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Recept på goda matiga pajer!
  • Villes mamma

*puffis* fortfarande paj-hungrig..

• Isabella

Tacopaj!
    Du gör en vanlig pajdeg(har ej recept på ngn i huvudet ju st nu)
    Steker köttfärs, krydda köttfärsen med en påse tacomix. Lägger i köttfärsen i pajen. Sen gör du en tacosås: Creme fraiche (en burk),salt,peppar, paprika krydda. Hackad lök o hackad paprika. Häll över såsen på köttfärsen. Sen skiva du tomater o lägger på så det täcker o sen strö du över ost. In i ugnen tills den är färdig. JÄTTEGOTT!!!!

• Villes mamma

Oj tack, Isabella, det där låter verkligen JÄTTEGOTT! På med skrivaren och in i receptboken!! Det där receptet ska jag garanterat prova!

• Petra72

Recept på en jättegod paj kommer här.

Kantarell och köttfärspaj
    4-6 personer

Pajdegen:
    50 g rumstempererat smör
    4 dl vetemjöl
    1½ dl mjölk
    2 tsk bakpulver

Fyllning:
    ½ l kantareller
    2 gula lökar (eller två stora schalottenlökar)
    2 vitlöksklyftor
    Olja till stekning
    500 g blandfärs (om det är vegetarianer går det alldeles utmärkt med Quorn)
    Salt och peppar

Täcke:
    5 dl crème fraiche (lätt går bra)
    4 msk majonnäs (lätt går bra här också)
    4 dl riven ost

PAJDEGEN
    Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla ingredienser till degen och knåda ihop dem till en smidig deg. Kavla ut degen på ett mjölat bakbord och klä en pajform (ca 24 cm) med den.

FYLLNINGEN
    Rensa svampen. Skala och skiva löken tunt. Skala och krossa vitlöksklyftorna med ett knivblad. Häll lite olja i stekpannan och lägg ner lök, vitlök och svamp. Låt det hela få färg. Putta sedan blandningen mot kanterna av pannan för att ge plats för köttfärsen. När även färsen är brynt blandas den med svamp- och lökblandningen.
    Smaksätt med salt och peppar. Lägg blandningen i det obakade pajskalet.

TÄCKET
    Blanda crème fraiche och majonnäs i en skål. Bred blandningen över köttfärsfyllningen och toppa med osten. Baka pajen i ugnen i 20-30 min. Servera tillsammans med en fräch sallad och ett gott bröd.

Smaklig måltid!!!!!

• Jennelii

Min pajdeg.....

Deg:
    2½ dl mjöl
    1 dl kesella
    50 g margarin

Blanda mjöl o margarin, blanda ner kesella o låt det ta ihop till en deg. Låt stå i kylskåp 1 tim eller frys 10 min i pajformen. Grädda 10 min i 200 grader.

Den blir god o är inte så "fettig" o blir inte sådär smulig o torra som vissa blir...

• Villes mamma

Oj oj!! Kantareller!!! *trillar nästan av stolen* Tack, tack, tack, ni är bäst!

• Sofie75

Igår gick jag in på www.ica.se och där fanns det massvis av goda pajer.
    Kolla där.
    Hej svejs!

• Villes mamma

Tack, ska gå in ock kika där!

Svar på tråden Recept på goda matiga pajer!