• Anonym (orolig mamma)

hur ska jag få min tvååring (snart tre) att vilja bajsa?

Min dotter (2 år 9 mån) har sedan tre veckor tillbaka varit väldigt ledsen när hon ska bajsa. Hon är blöjfri i övrigt, på natten och dagen men har alltid sagt till när hon är bajsnödig och vill ha blöja. Det har fungerat bra i ca tre månader. Nu har hon upptäckt att man kan hålla emot och gör detta varje gång. Hon kan hålla på i flera timmar och gå runt och hålla emot. Jag ser hur det tycker på och hon emot, blir röd i ansiktet och varm. Är samtidigt jätteledsen och skriker när det trycker på som värst. Har sedan 5 dagar gett 2 ml lactuols vilket resulterat i en rejäl bajsning för två dagar sedan. Till saken hör att hon aldrig varit förstroppad eller särskillt hård i magen. Det har aldig gått mer än två dagar mellan bajstillfällena. Fick rådet lactulose för att det skulle vara svårare för henne att hålla emot men hon lyckas ändå.. Det är hemskt att se henne "lida" och vår vardag påverkas då vi måste ändra planer och ha henne hemma från dagis de dagar "det trycker på". Hur ska vi göra för att bajsningen ska slippa bli ett trauma för henne?
    Ska vi fortsätta med lactulose? Annat laxermedel som verkar snabbare? Hur förklarar man på bästa sätt att det är det bästa för henne att bajsa?  

Svar på tråden hur ska jag få min tvååring (snart tre) att vilja bajsa?