• MissSummer

Varför springer kissen framför fötterna hela tiden?

När man går upp på morgonen så ska katten gå preciiiis framför fötterna, det går knappt att flytta fötterna och går man över den med ett stort kliv så rusar den fram för att snabbt hinna framför igen.

Även min kompis katt gör detta, någon som vet varför?

• Svar på tråden Varför springer kissen framför fötterna hela tiden?
  • frågande66

För att den får. Nja riktigt så enkelt är det inte men mina katter gör aldrig så för då har jag föst undan dom med foten. Tillslut så slutar dom.

Varför. Ja i kattensvärld är det ju den som är först som leder resten av flocken.   

• AnnA1985

min katt gör likadant, men just bara på morgonen, för då vet han att det vankas mat och han vill väl säkert visa mig vart skålen står, eller nåt :p

• IceJossan
    frågande66 skrev 2011-12-17 15:14:28 följande:
    Varför. Ja i kattensvärld är det ju den som är först som leder resten av flocken.   
    Nja, katter är inte flockdjur så så "enkelt" är det knappast.

TS: Katten går framför fötterna för att den anser att det är en lämplig plats att gå på dör att få uppmärksamhet. Den är upprymd av ditt sällskap och vill vara så "med" som möjligt, perfekt framför dina fötter.

Gör som #1 skrev och fös undan katten med foten och ge den uppmärksamhet när den inte är kring fötterna utan när den väl stannar på några decimeters avstånd, så kanske den lär sig att det är bättre så.

• lovemark79

Den vill helt enkelt ha lite uppmärksamhet. Troligtvis vill den stryka sig kring benen och mysa lite på morgonkvisten. Retar du upp dig på beteendet så får du väl markera ditt missnöje. Tänk på att det är ett sällskapsdjur, den vill har närhet helt enkelt. Samtidigt är de tju käkdags så de e klart den smörar lite extra.

• och

Katter är flockdjur, och ett av sätten för att upprätthålla rangordningen i flocken är att de katter som står lägre i rang kommer fram och stryker sig mot de som har högre rang.

The hard way is the right way.
  • äppelmos

den säger "se mig" eller "jag vill ha mat/kel"

• ViTvåBlirTre
    frågande66 skrev 2011-12-17 15:14:28 följande:
    För att den får. Nja riktigt så enkelt är det inte men mina katter gör aldrig så för då har jag föst undan dom med foten. Tillslut så slutar dom.

Nä riktigt så enkelt e d inte. Vår ena katt gör så ALLTID o tro mig vi har föst undan henne otal gånger, och även råkat trampa på henne för hon kan komma från "ingenstans" men lik f*******t ska hon göra d igen o igen o igen!!!

O tror inte heller d beror på att hon tror att hon "leder" oss, hon vill bara ha full uppmärksamhet.
  • IceJossan

Nej, den domesticerade katten klassas inte som ett flockdjur. Det är däremot ett socialt djur som kan ha mycket utbyte av artfränder och många trivs i grupp. Men det klassas inte som ett flockdjur. Det är mer korrekt att kalla det ett socialt djur, med allt vad det kan innebära.

Svar på tråden Varför springer kissen framför fötterna hela tiden?