• Anonym (Måste få hjälp)

Diagnoser vid extremt sparsam mens?

Vad kan man ha för olika diagnoser vid extremt sparsam mens? Jag har sökt hos gyn i omgångar i flera år och alla säger att det inte är nåt fel men det måste det vara eftersom att jag blöder mindre än en binda per mens. Rynkar på näsan Både innan p-piller och med p-piller så blödde jag runt 12-14 bindor per mens. Jag skriver det bara för att illustrera skillnaden för er.

Jag tänkte gå till gyn igen och kräva svar ännu en gång men det verkar som om jag själv behöver servera gyn med en diagnos men jag vet inte var jag ska börja och vilka diagnoser man kan ha för att blöda så lite som jag gör. Jag skulle bli oerhört tacksam för hjälp för jag mår så dåligt psykiskt av att ha så lite mens som jag har. Min menscykel är på 37-38 dagar och jag får stegring varje månad på äl-tester men har aldrig några symptom (förutom lite äl-sekret vid äl) varken vid äl eller mens. Som mest har gyn uppmätt min slemhinna till 6 mm precis innan mens vilket är jättetunt men dom envisas med att säga att inget är fel. Obestämd

Så vad kan felet vara?
    Hjärntumör? Syns det bara vid en röntgen av huvudet eller genom blodprov?
    Ashermans? Hur vet jag det?
    Hormonrubbningar? Dom säger att jag inte har det?
    TSH? Har ett svagt minne av att min var 3,4 men är inte alls säker på det.

Snälla, snälla, snälla, snälla, om någon vet något om extremt sparsam mens och diagnoser så kan ni väl svara? Jag kommer aldrig få barn om det här fortsätter. Rynkar på näsan

• Svar på tråden Diagnoser vid extremt sparsam mens?
  • Anonym (anna)

Jag har samma problem. Man kan få det vid PCO men då har man andra symptom och även hormonförändring. Du verkar ju ha ägglossning iallafall. Tror inte det finns någon direkt diagnos för detta. Vissa är så bara. Kanske hade pergotime kunnat hjälpa genom att ge starkare ägglossning?

• Wittra

du måste väl inte ha en farlig diagnos bara för att du blöder jättelite? Pergotime som det tipsas om kanske vore något?

• Anonym (jobbigt)

Usch vad jobbigt det kännas :( Önskar jag hade kunde hjälpa dig.. Favoritar den här trpden då jag själv Jag använder p-piller och har knappt någon "mens".. oroar mig ibland om det är något fel på mig men eftersom jag anänder ppiller så..

Jag hoppas att någon här kan hjälpa dig! Skickar styrkekramar :)  

• Anonym

Hej!

Med p piller hade jag knappt någon mens, kunde inte ens använda tampong, utan p piller blöder jag som tusan, vad du borde göra är att vara glad att slippa blöda en massa, de har väl kollat upp dig. Man ska ju snarare vara orolig om man som jag blöder mycket (allt är bra). Så sluta oroa dig o njut isälllet för att blöda en massa är ta mig katten inget skoj...

• Anonym (anna)
    Anonym (jobbigt) skrev 2011-12-17 16:20:34 följande:
    Usch vad jobbigt det kännas :( Önskar jag hade kunde hjälpa dig.. Favoritar den här trpden då jag själv Jag använder p-piller och har knappt någon "mens".. oroar mig ibland om det är något fel på mig men eftersom jag anänder ppiller så..

Att du knappt har mens när du äter p-piller är inget att oroa sig för. Du har ju ingen ägglossningen så länge du äter p-pillerna och då kan blödningen försvinna eller minska rejält.

Vet ni vad glad jag blev att så många svarade så fort? Glad Jag blir nästan gråtfärdig pga mensen varje gång den kommer och jag blöder så lite.

Anonym (anna) skrev 2011-12-17 16:18:22 följande:
    Jag har samma problem. Man kan få det vid PCO men då har man andra symptom och även hormonförändring. Du verkar ju ha ägglossning iallafall. Tror inte det finns någon direkt diagnos för detta. Vissa är så bara. Kanske hade pergotime kunnat hjälpa genom att ge starkare ägglossning?
    Direkt efter att jag slutade med p-piller trodde dom att jag hade pco men dom har tagit tillbaka det sen dess. Det är över 3 år sen jag slutade med p-piller. Gyn sa sist att det inte såg ut som om jag hade haft äl och det var 4 dagar innan mensen kom han tittade på mig med vul och blodprovet visade inte på äl heller fast jag hade haft stegring på digitala tester hemma. Hur lite blöder du? Har du lust att berätta lite om dina symptom?
    Wittra skrev 2011-12-17 16:19:48 följande:

du måste väl inte ha en farlig diagnos bara för att du blöder jättelite? Pergotime som det tipsas om kanske vore något?

Farlig har jag väl inte sagt att diagnosen måste vara men nog måste det vara något fel när man knappt blöder alls under en hel mens i flera år i sträck? Pergo skulle väl dessutom bara hjälpa när jag vill bli med barn och botar eller svarar inte på vad som är fel eller vilken diagnos jag har.
    Anonym (jobbigt) skrev 2011-12-17 16:20:34 följande:

Använder du Yasmin? Hur länge har du tagit p-piller?
  • Anonym (anna)
    Anonym skrev 2011-12-17 16:23:55 följande:
    Hej!

Med p piller hade jag knappt någon mens, kunde inte ens använda tampong, utan p piller blöder jag som tusan, vad du borde göra är att vara glad att slippa blöda en massa, de har väl kollat upp dig. Man ska ju snarare vara orolig om man som jag blöder mycket (allt är bra). Så sluta oroa dig o njut isälllet för att blöda en massa är ta mig katten inget skoj...
    Kanske inte så snällt att minimera TS problem. Att ha så lite mens kan göra att man har svårt att bli gravid vilket TS uppenbarligen är orolig för. I det läget föredrar man nog kraftigare blödningar om man ändå kan bli gravid.
    Anonym skrev 2011-12-17 16:23:55 följande:
    Hej!

Det är inte heller roligt att blöda för lite kan jag meddela. Det är bara olika sidor av myntet för dig och mig. Något är i alla fall fel, det är jag övertygad om.
  • Anonym
    Anonym (anna) skrev 2011-12-17 16:27:09 följande:
    Kanske inte så snällt att minimera TS problem. Att ha så lite mens kan göra att man har svårt att bli gravid vilket TS uppenbarligen är orolig för. I det läget föredrar man nog kraftigare blödningar om man ändå kan bli gravid.
    Jag försöker inte minimera eller förringa...
    Sen när blev de svårt att bli med barn pga mängden mens....
    De har med ägglossning att göra.
    TS oroar sig ju här för att hon ska ha en allvarlig sjukdom pga att hon blöder så lite!!!  Kolla alla hennes frågeställningar;; hjärntumör mm

Nej jag står på mig; är inte en allvarlig sjukdom för att man blöder lite.
    Anonym (anna) skrev 2011-12-17 16:27:09 följande:
    Det stämmer för det finns inget ägg som kan fästa i 6 mm och det är det mesta dom har mätt på mig. Den låg tom på 2.9 mm en gång men oooh nej, det är inget fel på mig! Skrikandes Obestämd Förvånad Gråter

Fick jag med alla känslosmilies nu? Tungan ute
Svar på tråden Diagnoser vid extremt sparsam mens?