• Marika678

Ont i höften efter löpning

Har nu varit ute på min första löprunda på 4.2 km efter graviditet och förlossning. vår lilla dotter är nu 3,5 månader.
    Efter löpningen fick jag ont i höfterna och känner mig jätte stel. Smärtan har suttit kvar hela dagen och värsta när jag suttit stilla ett tag. 
    Vad beror det på? började jag löpa för tidigt och för mycket?
    Den största frågan är egentligen : ska jag fortsätta löpa eller ska jag avvakta?
    Någon som varit med om samma sak? har några råd?

• Svar på tråden Ont i höften efter löpning
  • Nean79

Jag försökte också börja springa ungefär vid samma tid, men fick avbryta då jag fick ont i bäckenet. Jag var helt enkelt inte tillräckligt stabil än, jag försökte ett par gånger till vid 4 och 5 månader och det gick bättre och bättre, men det tog tills sonen var 6 månader innan det kändes bra att springa. Jag hade avvaktat ett tag, spinning fungerade bra för mig fram tills dess att jag kom igång med löpningen ordentligt.

• gammeltacka

Det är inte bara med tanke på bottenplattan som man skall vänta i minst sex månader med att springa. Hormoner från graviditet och förlossning finns kvar länge och påverkar lederna. Var försiktig, hitta ett annat sätt att träna som är mer skonsamt så du inte riskerar att dra på dig långvariga problem. Det är det inte värt

Svar på tråden Ont i höften efter löpning