• Fjorren

Skaldjurspaj med smördeg

Nu blir jag lite lätt desperat...har sökt och sökt ett recept på internet, på en slags "paj" gjord på smördeg och fylld med skaldjur och annat gottigt.
    Blev årligen bjuden på den typen av paj för flera år sedan på jularna, av min dåvarande sambos mamma. Men i samband med att det förhållandet tog slut har jag inte ätit den typen av paj något mer..... och den var så goooooooooooood!

Var säkert superenkel att göra den men då det gått några år minns jag heller inte riktigt vad som exakt var i den; hon gjorde den i en stor ugnsform minns jag och utöver skaldjur hade hon ägg och röd /svart kaviar på den. Och sen var det säkert nån creme fraichebaserad sås hon haft i formen eftersom den var krämig och god....dock varm (alltså ingen sås vid sidan om som serverades utan den tillagades i formen..)

Nu har jag gått och suktat efter den här skaldjurs"pajen" i några års tid men inte lyckats hitta nåt bra recept så därför hoppades jag lite på att nån här på FL kanske sitter på ett bra motsvarande beprövat recept

Skulle verkligen vara toppenbra om det var så  

(¯`°?.¸ ♥ Jasmine 070707. Sabina 090804. Melissa 110626 ♥ ¸.?°´¯) justidettanu.blogspot.com/
  • Svar på tråden Skaldjurspaj med smördeg
  • Fjorren
    Ståaldrigstill skrev 2011-12-17 23:06:36 följande:
    Åh, sådan minns jag. Blir sugen! Har tyvärr inget recept men joinar här och hoppas att du får napp:).
    Menar du? Vad kul att nån mer än jag söker detta recept ...och även vet vad för slags "paj" jag menar
    Hoppas det finns nån dår ute som sitterpå ett bra sådant recept...hade varit toppen börja julen med den till förrätt....
    (¯`°?.¸ ♥ Jasmine 070707. Sabina 090804. Melissa 110626 ♥ ¸.?°´¯) justidettanu.blogspot.com/
  • Ståaldrigstill

Har för mig mamma gjort den och att den var ett ganska återkommande inslag vid fest på 80 o 90- talet:). Lite sent att ringa henne nu men kollar imorgon!

• mosterYster
    Fjorren skrev 2011-12-17 23:00:31 följande:
    Nu blir jag lite lätt desperat...har sökt och sökt ett recept på internet, på en slags "paj" gjord på smördeg och fylld med skaldjur och annat gottigt.
    Blev årligen bjuden på den typen av paj för flera år sedan på jularna, av min dåvarande sambos mamma. Men i samband med att det förhållandet tog slut har jag inte ätit den typen av paj något mer..... och den var så goooooooooooood!

Var säkert superenkel att göra den men då det gått några år minns jag heller inte riktigt vad som exakt var i den; hon gjorde den i en stor ugnsform minns jag och utöver skaldjur hade hon ägg och röd /svart kaviar på den. Och sen var det säkert nån creme fraichebaserad sås hon haft i formen eftersom den var krämig och god....dock varm (alltså ingen sås vid sidan om som serverades utan den tillagades i formen..)

Nu har jag gått och suktat efter den här skaldjurs"pajen" i några års tid men inte lyckats hitta nåt bra recept så därför hoppades jag lite på att nån här på FL kanske sitter på ett bra motsvarande beprövat recept

Skulle verkligen vara toppenbra om det var så  
    Varför ringer du inte mamman och frågar? Det skulle jag gjort om vi inte var jätteovänner. 
  • Fjorren
    Ståaldrigstill skrev 2011-12-17 23:17:09 följande:
    Har för mig mamma gjort den och att den var ett ganska återkommande inslag vid fest på 80 o 90- talet:). Lite sent att ringa henne nu men kollar imorgon!
    Åh vad toppenfint om du kunde höra med henne
    mosterYster skrev 2011-12-17 23:25:41 följande:
    Varför ringer du inte mamman och frågar? Det skulle jag gjort om vi inte var jätteovänner. 
    Hmmm....nja....nu är det ca 10 år sen som vi sågs. Plus att jaginte har deras nummer.... Sen skulle det nog kännas lite småkonstigt ringa upp....vet inte....
  • Bellimamma

Åh, vill också veta..

• Fjorren

Låg och tänkte igår kväll på hur man kan göra denna variant av paj om man inte hittar recept nånstans...
    Om man skulle våga testa klä en plåt med smördeg och sen ha i creme fraiche / gräddfil kanske? Eventuellt nån smaksatt creme bonjourost? Tror inte vanlig riven ost skulle vara nån jättesuccè....eller?

När ska man isåntfall ha på skaldjuren och äggen, kanske när pajen är nästintill gräddad? Eller kanske redan från början när den ska gräddas?

Vad tror ni?
    Skulle det kunna funka att snurra ihop pajen på det sättet? Frågan är då bara...hur mycket creme fraiche / gräddfil / creme bonjour ska man ta? Vill ju inte det ska vara en rinnig simmig paj utan det ska mer sätta sig och bli krämigt liksom....

Funderar och funderar....
    Det optimala vore ju ett recept att gå efter förståss

• Ståaldrigstill

Morsan jobbar men jag ska kolla med henne sen. Sambon kom också ihåg något liknande men mer som en vol au vent. Jag tror ditt recept skulle kunna funka men var själv inne mer på att man skulle göra som en stuvning på crème fraîche med skaldjur i. Tror definitivt att riven ost kan bli gott. Och sen garnera med ägg och rom när den är klar.

• Fjorren
    Ståaldrigstill skrev 2011-12-18 11:32:28 följande:
    Morsan jobbar men jag ska kolla med henne sen. Sambon kom också ihåg något liknande men mer som en vol au vent. Jag tror ditt recept skulle kunna funka men var själv inne mer på att man skulle göra som en stuvning på crème fraîche med skaldjur i. Tror definitivt att riven ost kan bli gott. Och sen garnera med ägg och rom när den är klar.
    Ja varför inte, stuvning låter som det borde funka...låter bättre än mitt förslag
    Men om du minns att höra med din mamma och sen orkar plita ner ett litet recept här så skulle jag bli toppenglad

Trevlig 4e advent nu till alla!!!
  • Fjorren
    Ståaldrigstill skrev 2011-12-18 11:32:28 följande:
    ....hej...antar du inte hunnit kolla med din mams idag?
    Blev bara så nyfiken så kunde inte motstå att skriva en rad och fråga...
Svar på tråden Skaldjurspaj med smördeg