Lilaa skrev 2011-12-17 23:07:00 följande:
Har i några månader haft besvär av fjärilar/ flugor hemma. Vet inte var de kommer ifrån. Ser ut som små grå fjärilar. Har kollat i skafferierna och i alla förpackningar det enda jag såg ar nån larv i mjölet. men jag kastade den och kastade allt annat som var gammalt samt kolldae alla förpackningar men såg inget mer. Hur bli jag av med dessa djur och vad är det för djur. Kan tilllägga att de finns lite överallt i lägenheetn och mest ser man i taket i hallen eller köket.
Säker på att det är Mottfjärilar, jobbar i skadedjursbranchen och träffar på dom nästan dagligen. Nr1: gå igenom alla torrvaror, allt från torkad frukt och "torrare varor(förutom salt socker ock kaffe) kan vara angripet. kolla efter spinn och ihop-klumpningar i förp,ÄVEN oöppnade papper/plast förpackningar. Kasta MINST allt som visar minsta tecken på symtom, resten lägger du i frysen i 5-7 dygn, dvs det du har tänkt behålla. När skåpet är helt tomt och urtorkat(GLÖM INTE de små hålen som oftast finns för att kunna justera höjden på hyllplanen dom bör du peta ur me den tänticka el dyl) kan de tomma skåpen behöva dimmas över med en vanlig insektsspray alt ringer du ditt skadedjursföretag som i de flesta fall utför arb utan kostad.Peta även mekanist bort puppor som gärna placerar sig vid taklister.
Ekologiska produkter och torr djurmat är de stösta bovarna när det gäller mott. Glöm inte att se över vetekuddar, skådebröd, gamla julkärvar etc etc
Sluligen: Gå nu inte och storhandla utan småhandla bara det nödvändigaste de närmsta veckorna om nu oturen skulle vara framme dvs om insekterna är kvar.