• RebeckaPalm

Ekonomisk hjälp

Hejsan , tänkte kolla om någon vet var man kan få lite extra hjälp med ekonomin under julen .. (pinsamt)
    har väldigt mycket räkningar denna månaden och det är jul och nyår , mitt barns "första jul" han är nu ett år och förra julen va han bara några veckor , typiskt att det ska alltid vara kris när det är december månad.. finns det någon där ute som har nått tips/råd om hur man skulle kunna få lite extra pengar nu till jul , mår så dåligt över att ett barn inte kan få en bra jul har inte haft det själv presic heller men jag vill ju göra det bättre klart för mitt barn och att det ska bli en bra jul för alla barnen , hoppas det finns någon som skriver  tips/råd .. tack i för hand

• Svar på tråden Ekonomisk hjälp
  • gullican

Ditt barn är 1 år gammal och vet därför inte skillnad mellan en bra eller dålig jul. Han/hon vet knappt vad jul ÄR ens. SÅ någon katastrof kan det inte bli såvida barnet inte ens kan få äta sig mätt. Barnet kommer helle rinte att minnas denna julen senare och tar därför ingen skada på det sättet heller. Försök ha detta i åtanke även om jag förstår att man självklart vill ge sitt barn en fin julupplevelse.

Hur som helst, vad menar du med "en bra jul"? Vad innebär det för dig?

Hur och var firar ni jul? Vad är det du tycker saknas för att ditt barn ska få en bra jul?

Angående räkningarna, finns det någon av dem du kan få skjuta upp/delbetala? Ring och fråga. Men betala hyra och el vad du än gör!

Vad har du för inkomster? 

• La Lola

Kommer du på detta en vecka innan julafton?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • RebeckaPalm

jo det är sant vad du säger att han är liten och inte minns det men det känns hemskt för en förälder att inte kunna känna att denna julen är bra för mitt barn , mat får han ju det är ju det viktigaste ,

en bra jul .. tanken och bara köpa något åt han något litet till o med räcker vi firar jul med familjen och ibland är nån i släkten också me,

så som man firar jul i "alla" familjer jul mat jul klappar m.m ... har hyra o betala o en som blev försenad p.g.a fick inte lön i rätt tid och så gamla lån som måste betalas av .. känns som mitt liv är helt katastrof allt är upp och ner . jätte jobbigt o förklara men försöker ialla fall

har bara min lön på lite mer än 9 tusen,o bostadsbidrag på 800 kr

• RebeckaPalm

kommer på o kommer på .. har försökt ett längre tid o försöka få hjälp men nu vände jag mig hit för en gång skull o kollade om nån som själv har barn och vet hur de känns som förälder att när man inte har en bra inkomst och inte råd till allt ...

ALLA OSERIÖSA GÖR ER INTE TILL BESVÄR .. TACK! 

• La Lola
    RebeckaPalm skrev 2011-12-18 00:04:38 följande:
    kommer på o kommer på .. har försökt ett längre tid o försöka få hjälp men nu vände jag mig hit för en gång skull o kollade om nån som själv har barn och vet hur de känns som förälder att när man inte har en bra inkomst och inte råd till allt ...

ALLA OSERIÖSA GÖR ER INTE TILL BESVÄR .. TACK! 
    Ok. När jag var ensamstående o pluggade så köpte jag nån julklapp då o då istället för alla på en gång.
    Och så fick ju min dotter paket från övrig släkt så hon saknade nog inget.

En annan grej är ju att sälja bort gamla grejer som man inte behöver.

Vet inte vad du räknar som oseriösa svar.
    Hoppas att detta dög.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • gullican
    RebeckaPalm skrev 2011-12-18 00:01:48 följande:
    jo det är sant vad du säger att han är liten och inte minns det men det känns hemskt för en förälder att inte kunna känna att denna julen är bra för mitt barn , mat får han ju det är ju det viktigaste ,

en bra jul .. tanken och bara köpa något åt han något litet till o med räcker vi firar jul med familjen och ibland är nån i släkten också me,

så som man firar jul i "alla" familjer jul mat jul klappar m.m ... har hyra o betala o en som blev försenad p.g.a fick inte lön i rätt tid och så gamla lån som måste betalas av .. känns som mitt liv är helt katastrof allt är upp och ner . jätte jobbigt o förklara men försöker ialla fall

har bara min lön på lite mer än 9 tusen,o bostadsbidrag på 800 kr
    Fast då är det ju egentligen så att det är för DIG julen inte blir bra, eller hur? Barnet kommer att tycka att julen är hur bra som helst eftersom barnet inte vet något annat. Dessutom får väl säkert barnet julklappar av andra i familjen och det blir ett julfirande, ni sitter inte ensamma.

Försök istället att tänka på nästa jul i förväg och planera redan nu hur du ska undvika att hamna i samma sits igen. Det räcker att du lägger undan en 50-lapp varje månad från nu så har du 600 kr extra i december nästa år som du kan fixa lite bättre jul för.

har du inte barnbidrag och underhåll?
  • studentbruttan29

Men en ETT-åring..DU vill ha en fin jul..en ettåring kan verkligen inte bry sig mindre. Planera bättre till nästa jul istället.

• Khitele

Jag känner lite som ts även fast mitt minsta barn är lite över två år nu.

Jag vill att hon ska ha roligare än vanligt, få det där tindret i ögonen pga stämningen, paketen och allt som hör julen till.
    För henne är mycket människor, god mat. öppna paket och att ha roligt viktigast.
    Då jag helst av allt önskar att få sova igenom julen och bara försöka stressa ner (förkyld mestadels sedan 6 okt) så krockar hennes och mina intressen. Så frågade hennes bonusfamilj och tack och lov så kommer nu båda våra behov att lösa sig.

Jag rekommenderar att du gör småpaket, många stora mataffärer har gratis inslagsdisk så bara att köpa barnets älsklings"godis" (tex majskrokar, russin,frukt osv). Paket prasslar och är roliga att riva upp ! Sånt räcker då man är ett år ! Annars finns det så gott som gratis prova på paket hos tex Go Boken med riktigt bra böcker.
    Lägg färdiga pepparkakor på en plåt och värm några min så luktar det jul =)
    Julpynt har man samma år till år, med något tillägg. Bygg snölykta av sockerbitar. Var kreativ.
    Så blir ingen större kostnad.

Ang avbetalningar så ring runt, skriv upp hur mycket du är skyldig var och en. Välj ut en och betala så mycket du kan  på den och lägsta på de andra. Till slut så blir man av med dem och känns bättre då man har få. 

• missnea

Vet inte vart du bor men på vissa ställen så kan man vända sig till kyrkan och Frälsningsarmén för att få några kr så här till jul. Lycka till!

• mia maria

Jag har inga råd ang hur du ska få tag i pengar några dagar innan jul, men har du ingen nära släkt som kan hjälpa dig med en liten slant till barnet?
    Annars finns det ju småleksaker som inte behöver kosta många tior!

Men som flera redan har skrivit; en ettåring förstår ju inte så mkt ändå, o jag tror inte att h*n kommer att sakna julklappar iaf!
    Kommer ni att träffa några andra på julen så att barnet får julklappar ändå kanske?

Inför nästa år; gör som någon skrev o lägg undan en liten peng varje månad redan från januari så har du en extra slant till julen sen.
    Eler köp nå'n liten julklapp då o då när du hittar något billigt. Vänta inte in i det sista igen, utan planera i förväg!

Svar på tråden Ekonomisk hjälp