• Flingan86

Halti på hund, bra eller dåligt?

Hej!
    Har nu en halti på min rottiskille på 5 år.. och nu har han fått plötsligt ont i nacken? han hade väldigt ont 2 dagar sen gick de över.
    nu ikväll mötte vi en annan hund och jag höll emot han, och när vi kom in pep han när jag vred lite på hans nacke.
    Största frågan är om halti verkligen är bra för hunden??
    Nån mer som vart med om samma sak med noskopplet?
    Är fallet att det kan va det som är problemet så kommer jag självklart sluta med haltin och hitta en annan lösning.

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Halti på hund, bra eller dåligt?
  • Fiina

Ring och hör hos veterinären. Jag tror haltin kan ge nackont om hunden drar iväg med mycket kraft. Jag hade dock aldrig det problemet när jag använd halti på en av mina hundar. Kan rekommendera en annan hjälp om du vill testa. En sele där man fäster kopplet fram, alltså lite ovanför frambenen. Jättebra är den. Kommer inte ihåg väd den hette nu tyvärr.

• Flingan86

Ja, jag börjar misstänka att hans små rycker ger han ont i nacken :(

• Flingan86

jag tror det är det, att han drar iväg och han är stark åxå, nacken vrider sig ju när han drar iväg och det tar stopp..
    och ser han en annan hund så blir han som förstenad och så håller man emot..
    Ska kolla det kopplet ni tipsar om :)

• Flingan86

jag har en sele som sitter under armarna på honom, får använda den ett tag och se om han blir bättre i nacken :)

• Lufsan

Jag har det på min schäfer blandis och han har aldrig visat att han skulle ha ont i nacken. Jag tycker haltin har fungerat så himla bra med min hund han drar inte alls med den på. Sen ska man ju inte rycka i haltin.  

En dag i sänder.
  • DeathByPickles

Jag hoppas att ni verkligen Tränar på att hunden inte ska dra i kopplet samtidigt som ni använder dylika hjälpmedel?
    När man promenerar med halti ska man även ha ett vanligt koppel på just för att förhindra nackskador när huvudet rycks hårt åt sidan/runt. Tips! = )

De gör säkert gott om det är så att man har svårt att kontrollera hunden utan dem, men vid upprepat bruk Kommer de oundvikligen att leda till skador på hunden. Obehag ger de redan.

Jag hänger (egentligen) bara här för att jag blivit blockad på flashback.
  • Flingan86

Jag har alltid en kedja på samtidigt med haltin, men nu tog vi som sagt fram selen istället.. :) problemet är inte att han drar egentligen, utan att han e aggressiv mot andra hundar vi möter, och jag vill kunna ha mer koll på honom då..

• Lufsan
    Flingan86 skrev 2011-12-18 01:04:14 följande:
    Jag har alltid en kedja på samtidigt med haltin, men nu tog vi som sagt fram selen istället.. :) problemet är inte att han drar egentligen, utan att han e aggressiv mot andra hundar vi möter, och jag vill kunna ha mer koll på honom då..
    Då tror jag att det är bättre att använda ett annat hjälp medel. Min hund är också aggressiv vid hundmöten men där tycker jag att haltin kan slita förmycket på nacken om de slänger förmycket. 
    Jag brukar ta tag precis under "hakan" på min hund och hålla i haltin när han vill slänga och kränga. Men skulle helst använda vanligt koppel, halv eller helstryp om det var så att han inte drog så förskräckligt. =)
    Men gå till vet. för det kan ju vara något fel om han visat att han ont. Bättre att kolla upp det.  
    En dag i sänder.
Svar på tråden Halti på hund, bra eller dåligt?