• omgwtf

Flicknamn med Afrikansk/franskspråkig anknytning

Om jag får en son så ska han heta Emmanuel, det har jag nästan bestämt mig för.

Men flicknamn? Så många vackra namn att välja på. Vi vill helst ha ett namn med Afrikansk/franskspråklig anknytning, eller som åtminstone är vanligt i Afrika, då pappan är afrikan. Men jag vill samtidigt att namnet ska vara gångbart i Sverige.

Ideer:

Josephine
    Gloria
    Madeleine
    Mireille
    Dominique

Jag är nog mest inne på Gloria. Jag har alltid älskat det namnet.

Mitt allra mest favorit- afrikanska flicknamn är Rokhaya/Rochaya dock. Det är så förbannat vackert. Men jag måste vara krass och se till rasism-situationen i Sverigve. Jag vill inte att t ex hennes jobbansökningar ska hamna rätt i papperskorgen när hon blir stor. :/ Kanske hon kan få det som andranamn.

• Svar på tråden Flicknamn med Afrikansk/franskspråkig anknytning
  • lillamikaela

Tror mitt är lite franskt :) Mikaela
    Finns även Simone
    Minela vet inte ursprung men lite förslag :)

• omgwtf

Hihi, jag startade denna tråden innan jag ens visste om jag var gravid. *rodnar* Men nu vet jag! Yes! :)

Hmm,funderar på Juliette också. Men favoriten är nog Gloria.

• Boosse

Var i afrika kommer pappan från?
    Finns ju många franska namn som är poppis i franskspråkiga afrikanska länder som giselle (tyst e), jolie, sophie...
    Min sambo kommer från congo (kinshasa)

• Boosse
    omgwtf skrev 2011-12-18 15:36:36 följande:
    Hihi, jag startade denna tråden innan jag ens visste om jag var gravid. *rodnar* Men nu vet jag! Yes! :)

Hmm,funderar på Juliette också. Men favoriten är nog Gloria.
    Grattis!!!
  • gumman10

Rokhaya heter jag fast med en annan stavning;) hur nöjd som helst som vuxen men som barn var det inte lika kul;) älskar mitt namn idag:)))

• omgwtf
    gumman10 skrev 2011-12-18 15:59:25 följande:
    Rokhaya heter jag fast med en annan stavning;) hur nöjd som helst som vuxen men som barn var det inte lika kul;) älskar mitt namn idag:)))
    Det är så vackert. <3 Jag är avis. Själv heter jag Ulrika och jag gillar verkligen mitt namn men smeknamnet Ullis har man ju fått höra ett och annat rim på genom åren! :D
  • K g

Mitt franska favoritnamn är Fabienne. Lätt att uttala och gångbart på många språk. Så snyggt :)

Svar på tråden Flicknamn med Afrikansk/franskspråkig anknytning