• Ealltupptaget

Jag vill jobba i klädbutik men är jag rätta matrialet?

Jag är en man på 26 år. Jag har nyligen haft en deprission som jag nu får hjälp för, dock så är mitt nuvarande jobb inom industrin väldgit påfrestande och det är en av anledningar till varför jag har varit/är deprimerad. Jobbar natt och jag känner att allt är skitigt, det värsta är väll att man känner sig isolerad, det är högljutt så även fast man har kollegor runt om sig så är det ingen som kan prata med varandra, och jag känner mig inte alls uppskattad av cheferna som är nästan riktiga svin.

Det här jobbet har jag haft sedan jag var 21 år, visst är det bra betalt men nu får det vara nog. Jag kan gå ner halva lönen bara jag får ett mer trivsamt jobb och liv. Så mitt mål är att jag ska få ett jobb där jag kan jobba dagtid/kväll. Jag vill ha en fräsch miljö, jag vill ha kollegor och jag vill absolut ha mina egna kläder!! Jag vägrar att sätta på mig en uniform på nästa arbete. Klädeskrav på att man ska se bra ut är okej. Men mina egna kläder ska det vara!

Nu till det viktigaste kanske: Jag är inte jätte snygg, inte ful heller, men under medel. Jag är 1.74m blond med en kortklippthår.

Utöver det så håller jag ju mig alltid fräsch, jag tar tillvara på min hygien och vårdar min klädsel och håller även god kroppshållning och tränar regelbundet. Min personlighet är inte vad man förväntar sig av en industriarbetare, jag är lugn, jag är alltid snäll mot andra och försöker vara förstålig, jag är ingen som står i centrum och gapar utan jag lyssnar mer.

Har jag någon chans? Helt ärligt när jag tänker på det så ser jag mig själv som mindervärdig för att jag inte utseendemässigt passar in i miljön. Jag har fördomen om att; "dem bara anställer snygga personer"

Sen undrar jag; hur gammla kan man förvänta sig att kollegorna är? Jag är liksom 26 år och har väll inte så lust att bara arbeta med 18 åriga livsoerfarna pojkar o flickor. Oskyldig Skulle vara skönt med någon runt sin egen ålder.

Skulle posta på flashback först men tyckte familjeliv va trevligare =)

• Svar på tråden Jag vill jobba i klädbutik men är jag rätta matrialet?
  • Ealltupptaget

oj,såg att det va några stavfel och lite annat, kan man inte ändra inlägg? =) Äsch ni försår.

• Studentpappa

Varför skulle du inte kunna jobba i butik? Sök jobb under tiden du har kvar ditt industrikneg, sen får du napp så säger du upp dig.

• Ealltupptaget
    Studentpappa skrev 2011-12-18 08:32:19 följande:
    Varför skulle du inte kunna jobba i butik? Sök jobb under tiden du har kvar ditt industrikneg, sen får du napp så säger du upp dig.
    För att jag är ful? Tungan ute
  • Studentpappa

Krasst sett så är det sällan några krav på att vara snygg i butik.
    Klart att en klädbutik typ carlings eller jc vill ha en modemedveten ungdom som klär sig "rätt"
    Men det finns ju många andra butiker där du inte måste vara snygg.

Sen att du vägrar ha en uniform minskar du ditt val beroende på vad du anser vara uniform. Tror många butiker har en dresscode på ett eller annat sätt.

• Ealltupptaget
    Studentpappa skrev 2011-12-18 08:49:49 följande:
    Krasst sett så är det sällan några krav på att vara snygg i butik.
    Klart att en klädbutik typ carlings eller jc vill ha en modemedveten ungdom som klär sig "rätt"
    Men det finns ju många andra butiker där du inte måste vara snygg.

Sen att du vägrar ha en uniform minskar du ditt val beroende på vad du anser vara uniform. Tror många butiker har en dresscode på ett eller annat sätt.
    Jag är hyfsat modemedveten, inte så mycket som vissa tjejer kan vara kanske men jag klär mig snyggt och kollar en del i affärer.

Dresscode är väll okej antar jag. Så ska nog inte vara några problem.
  • Mammio

jag tror du har goda chanser faktiskt att få jobb i en butik. Men det kan vara svårt eftersom att det är väldigt många som söker sådana jobb.

• Momzilla

Hade jag haft en klädbutik hade jag inte anställt ngn jag inte ansåg representativ för varorna jag saluförde. Så visst tror jag att utseendet spelar roll. Har aldrig stött på någon sälfet grisful butikssäljare heller för sen delen. Sen handlar det nog en hel del om personlighet, är du en säljare?

• iffis

Man kan alltid ändra utseendet till att passa butiks konceptet med lite hjälp av kläder, smink etc. Jag har jobbat inom service i många år och det ABSOLUT värsta jag vet är att komma in i en butik med personal som utstrålar arrogans och okunnighet inom sitt yrkes område. Känner du att du är en person som är frammåt, positiv och gillar att ställa upp för kunden så go for it :).

Svar på tråden Jag vill jobba i klädbutik men är jag rätta matrialet?