• sny1

Ris a la malta?

Gör man iordning dagen innan som att blanda i grädden eller ska det göras precis innan det serveras?

• Svar på tråden Ris a la malta?
  • Sacre

Dagen innan är godare anser jag, men det är en smaksak :)

• SabiinaA

Det brukar bli bäst om man gör det en liten stund innan det ska serveras. Gör man det dagen innan så kan grädden byta konsistens och så.. Själva risgrynsgröten kan du göra dagen innan om du ska göra den själv =) 

• Virriga Vera
    SabiinaA skrev 2011-12-18 09:55:59 följande:
    Det brukar bli bäst om man gör det en liten stund innan det ska serveras. Gör man det dagen innan så kan grädden byta konsistens och så.. Själva risgrynsgröten kan du göra dagen innan om du ska göra den själv =) 
    Jag har aldrig varit med om att konsistensen på grädden ändrar sig. Gör den det så beror det på att man har för gammal grädde inte på att man blandat den dagen innan. Har du bara färsk grädde så kan den hålla i alla fall 4-5 dagar.
  • SabiinaA
    Virriga Vera skrev 2011-12-18 10:13:24 följande:
    Jag har aldrig varit med om att konsistensen på grädden ändrar sig. Gör den det så beror det på att man har för gammal grädde inte på att man blandat den dagen innan. Har du bara färsk grädde så kan den hålla i alla fall 4-5 dagar.
    Nej, det behöver inte bero på att den är för gammal. Vispar man grädde och ställer i kylen över natten så ser man en skillnad på den. (Kanske bara är jag som är utbildad kock som ser det? )
  • Nancie
    Virriga Vera skrev 2011-12-18 10:13:24 följande:
    Men det har hänt mig några gånger och det hade inget med gräddens hållbarhet att göra. Grädden blev vattnig.
  • La Lola
    SabiinaA skrev 2011-12-18 10:15:16 följande:
    Nej, det behöver inte bero på att den är för gammal. Vispar man grädde och ställer i kylen över natten så ser man en skillnad på den. (Kanske bara är jag som är utbildad kock som ser det? )
    Nej då, även vi outbildade ser skillnad.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • SabiinaA
    Nancie skrev 2011-12-18 10:16:06 följande:
    Men det har hänt mig några gånger och det hade inget med gräddens hållbarhet att göra. Grädden blev vattnig.
    Precis det jag menade. Vispad grädde håller inte som konsitens. Inte ens i någon timme.
    La Lola skrev 2011-12-18 10:16:31 följande:
    Nej då, även vi outbildade ser skillnad.
    Vad bra =) 
Svar på tråden Ris a la malta?