• Superba Supernovan

Vad ska jag bjuda på till nyår? Hjälp en amatör är ni snälla!!!!

Har lite ångest inför nyårafton nu! Vi är ett litet gäng på fem peroner + tre barn som brukar fira nyår ihop. Vi är oftast hemma hos oss av olika anledningar. Jag kan laga mat hyfsat, vardagsmaten blir bra men det är inte ofta jag lagar "finare" mat. Tycker det är kul att laga mat men jag är inte särskilt kunnig. Har lite fobi för att tillaga kött, är rädd att det ska bli torrt och segt så jag har t ex aldrig lagat oxfilé. Nu ska vi (dvs säga jag) stå för maten, vill göra en trerätters men har inga uppslag alls vad jag ska laga. Det hade varit kul att tillaga oxfilé men vet inte om jag törs! Hur ska jag kunna veta om köttet jag får tag i är BRA kött? Det är väl ändå steg nr 1... Och sedan ska det ju tillagas på rätt sätt också. 

Så, alla tips på god, lite finare mat som inte är alldeles superkomplicerad mottages tacksamt. Inte bara oxfilé utan vad som helst som funkar till nyår. Gärna förrätts- och efterrättsförslag också. Kom igen alla duktiga familjelivare!!!

• Svar på tråden Vad ska jag bjuda på till nyår? Hjälp en amatör är ni snälla!!!!
  • smöla

Marinera oxfilen med lite whisky peppar , salt, grönpeppar, soja, (vitlök)
    Sen steker du den i skivor, varje sida ca 2-3 min sen lägger du skivorna i en bunke med lock så jämnas tempen på köttet ut lite. Du kan känna om du trycker på köttet om det är färdigt eller inte, det ska inte vara mjukt och inte hårt, utan mitt emellan. Eller så helsteker du med kött termometer.
    Sen kan du servera hälften oxfile hälften fläskfile.

Sen är det gott med ugnstekta potatisklyftor, lök klyftor, lite andra rotfrukter som man pressar vitlök och lite timjan över.

Sås görs på stekskyn med grädde, köttbuljong och extra kryddor av de kryddor man valt att krydda köttet med och kanske en skvätt whisky eller konjak. alt rosepepparsås med grädde.
    samt en rödlöksmarmelad. 
    Skiva rödlök häll på rödvin lite balsamicovinäger, samt honung koka ihop smaka av med salt och peppar.

Sallad med ruccola, rödlök, majs, körsbärstomater, fetaost, gurka.

förätt, tunnbröd, med lax, pepparotsost, ruccola, finhackad rödlök, rullas ihop och skärs i stubbar. serveras  med saladsblad, alt fyllning räkor cremefraiche,vitlök, dill,

Effterätt pannacotta som fylls upp i små plastglas och toppas med mixade hallon florsocker,
    eller toscapäron, after eight päron, eller gino. 

• phillipha

Till förrätt kan du göra en soppa! Jättegott och ganska enkelt, man kan förbereda dagen innan och sen bara värma samma dag, gör ex räksoppa, hummersoppa. (har recept om du vill ha)

Till varmrätt skulle jag steka oxfilé hel, börja med att krydda den med salt och svartpeppar. Bryn den hel i en stekpanna med smör. När hela filén har fin färg runt om så lägg den i en ugnsform och ställ in i 175 grader. Stick en köttermometer i filén tjockaste del. Låt den stå i ugnen tills innertemperaturen är mellan 61° och 63 °. Då är köttet vackert rosa i mitten. Vill du ha köttet rött, stoppa vid 59°. Vill du ha köttet helt genomstekt, låt det stå tills temperaturen är närmare 70°. Viktigt att du låter köttet vila när det är klart annars rinner all köttsaft ur när du skär det. Skiva upp köttet i ½cm tjocka skivor.

Till filén är potatisgratäng ett säkert alternativ. Jag skalar och och tärnar 15-20 potatisar, 2 gula lökar och 3 vitlöksklyftor, fräser alltsamman i smör och häller på grädde och mjölk (ja i en stekpanna! eller en kastrull.) svrårt med mängd men kanske 3 dl grädde och 2 dl mjölk till en början, låt det småkoka tills konsistensen är krämig och potatisen är nästan klar. häll i en ugnsform och strö över stark riven ost. Gratinera i 20-30 minuter tillsammans med filén.

Gör en rödvinssås till köttet. Vispa ur pannan som du stekte köttet i med vatten ca 3 dl, häll i en kastrull. tillsätt ett gott rödvin ca ½ flaska, lite rotfrukter och låt koka ner tills hälften återstår. sila såsen och häll tillbaka i kastrullen, häll i köttfond. smaka av med honung(viktigt) salt och peppar. Red ev med maizenamjöl utrört i lite vatten om såsen är för rinnig.

Servera alltsammans med en god sallad!

Till efterrätt tycker jag pannacotta! Förra året gjorde jag randig pannacotta med vit och mörk choklad som jag serverade med rårörda bär. Supergott och lite häftigt! Säg till ang recept!

Hojta om du vill ha andra tips och ideer :)

• Superba Supernovan

Jag kanske ska testa en oxfilé i alla fall... :) Ni får det att låta så enkelt. Om jag skulle köpa oxfilé, hur vet jag att det är en bra köttbit? Finns det något sätt att se det på? Gjorde en soppa på rostade tomater och vitlök med någon sorts fetaostcreme förra nyåret, blev jättegott men det var första gången jag gjorde soppa någonsin....

• MissUnderstood
    Superba Supernovan skrev 2011-12-18 21:18:08 följande:
    Jag kanske ska testa en oxfilé i alla fall... :) Ni får det att låta så enkelt. Om jag skulle köpa oxfilé, hur vet jag att det är en bra köttbit? Finns det något sätt att se det på? Gjorde en soppa på rostade tomater och vitlök med någon sorts fetaostcreme förra nyåret, blev jättegott men det var första gången jag gjorde soppa någonsin....
    För att hitta en bra bit oxfilé så ska du göra tvårt emot alla andra rekomendationer - du ska låta kättet gå en bit (ca 33 dagar) efter bäst före datum! Nötkött möras i sin förpackning om den är vaacumförpackning och helst ska den tillagas några daga efter bäst före datumet. En viktig regel!
    Ett riktigt "rött" fint kött är inte hängt tillräckligt länge och är därför ofta segt.

Lite tips om du ska göra oxfilé:

* Bryn oxfilén hastigt runt om i smör.
    * Stick sedan in en termometer i mitten av köttet.
    * När tempen ligger på 59 grader tar du ut det och lindar i folie i ca 10 min. Då tillagar du det sista minuten i folie och all köttsaft stannar kvar i köttet = mört kött!

(Källor: Föräldrar som jobbar på Scan)
  • smöla
    MissUnderstood skrev 2011-12-19 01:04:53 följande:
    För att hitta en bra bit oxfilé så ska du göra tvårt emot alla andra rekomendationer - du ska låta kättet gå en bit (ca 33 dagar) efter bäst före datum! Nötkött möras i sin förpackning om den är vaacumförpackning och helst ska den tillagas några daga efter bäst före datumet. En viktig regel!
    Ett riktigt "rött" fint kött är inte hängt tillräckligt länge och är därför ofta segt.

* När tempen ligger på 59 grader tar du ut det och lindar i folie i ca 10 min. Då tillagar du det sista minuten i folie och all köttsaft stannar kvar i köttet = mört kött!

Vi brukar ofta låta köttet möra, men inte då det gäller älgfile då den är mör i sig själv. Men allt annat kött är för färskt och har inte hängt tillräckligt länge på slakteriet. Så då ska man köpa det som är utgått datum, då är det bäst. Nu köper jag aldrig oxfilen eftersom jag har älg, men ta och köp den med sämst datum, skulle vakumet ha släpp så är det viktigt att ta ur den och hälla bort blodet, kanske salta lite och lägga den fritt i kylskåpet.
  • siciliana
    MissUnderstood skrev 2011-12-19 01:04:53 följande:

Menar du på allvar 33 dagar? Eller tryckte du fel?
     Vill ju inte att gästerna ska bli sjuka... Flört
    Annnars har jag lärt mig något nytt!  
  • mandelblomma

gammal favorit jag fått härifrån.
    Ginflamberad oxfilé med flädersås

Låter kanske avancerat, men det är superenkelt!

4 personer

4 tjocka skivor mittbit av älg eller oxfilé à 175 g
    ca 1 tsk salt
    1½ tsk grovkrossad vitpeppar
    14 hackade enbär
    2 msk smör till stekning
    5-6 cl gin till flambering
    2-3 msk outspädd flädersaft
    1 grönsaksbuljongtärning
    3 dl creme fraiche

Tillbehör:
    Smörstekta kantareller eller champinjoner
    Lättkokta haricots verts
    Klyftpotatis eller kokt pressad potatis
    Lättkokt äppelhalva fylld med rönnbärsgelé

Gör så här:
    Putsa filén helt fri från fett och hinnor. Platta till varje skiva lätt med handen. Förbered tillbehören.

Tag sedan fram alla färdiga ingredienser till såsen och flamberingen som kryddor, sprit, buljongtärning, saft och creme fraiche. Samla allt vid spisen och se till att tändstickor finns till hands.

Hetta upp en traktör- eller stekpanna. Krydda köttet på båda sidor med de krossade enbären samt vitpeppar och salt. Låt smöret bli väl nötbrunt i pannan och lägg i köttet.

Stek filébitarna på ganska stark värme 1 ½-3 minuter på varje sida beroende på skivornas tjocklek och hur pass rosafärgat kött man vill ha. Stäng av köksfläkten och drag för ett kort ögonblick pannan från köksfläkten. Slå spriten över köttet och tänd på omedelbart.

Låt lågorna brinna ut varefter köttet lyfts upp på en varm tallrik och täcks med folie. Smula ner buljongtärningen i pannan och tillsätt flädersaften. Tillsätt creme fraichen under uppkok och vispning och låt såsen koka 2-3 minuter.

Smaka av såsen med salt om det behövs. Tillsätt även ev. saft från köttet till såsen. Fördela köttet med sina tillbehör omkring på heta tallrikar. Slå såsen över köttet och servera omgående.

Det går även bra att använda älgfilé!

Svar på tråden Vad ska jag bjuda på till nyår? Hjälp en amatör är ni snälla!!!!