• Tonx

Ska det vara de eller dem? Enda eller ända? Chans eller risk? Läs här!

Om du är osäker på om du ska använda de eller dem i en mening så prova att byta ut orden mot vi och oss.

Vi motsvarar de.
    Oss motsvarar dem.

Exempel: ...bör vattna blommorna oftare.
    Prova att sätta vi/oss framför: Vi bör vattna blommorna oftare. Oss bör vattna blommorna oftare.

Vilket låter rätt? Vi. Alltså byter vi ut vi mot de och får meningen "De bör vattna blommorna oftare."

Så, repetera: Vi - de. Oss - dem.

Det finns självklart undantag, men man måste ju börja någonstans. 

Ända är det du sitter på eller slutet på någonting. Ända hem, repände, ändstation, ända till slutet.

Enda är någonting som det finns ett av. Den enda för mig, en enda kvar, enda gången.

Chans är någonting positivt. Chansen att vinna är liten. Det är stor chans att jag får det jobbet. Chansen att det inte är någonting farligt är stor.

Risk är någonting negativt: Risken att förlora är stor. Det är liten risk att inte får det jobbet. Risken att det är någonting farligt är liten.

Man tar sitt liv och man begår självmord.

Man drar alla över samma kam.

Alltid
    stavas alltid med två L och Aldrig stavas aldrig med två L. 

Var eller vart?
    Var är befintlighet och vart är riktning.

Var är någonting du kan svara "här" eller "där" på.
    T.ex Var är du? Var la du mina nycklar? Var ska vi ställa soffan?

Vart är någonting du kan svara "hit" eller "dit" på.
    Vart ska du? Vart ska du flytta? Vart går bussen?

Fyll gärna på med fler ord och uttryck som används fel och tips på hur man kan tänka för att få det rätt!
    (Och rätta mig om jag har fel. )

• Svar på tråden Ska det vara de eller dem? Enda eller ända? Chans eller risk? Läs här!
  • Jossofräs

Värk är något som gör ont och verk är något skapande.

Mensvärk och Konstverk

Huvudvärk och Vattenverk     

• 1978

Om man använder orden denna, dessa eller detta ska de alltid följas av ett ord (substantiv) i obestämd form - alltså ord som inte har -en, -et, -arna, -orna eller -erna på slutet.

Ex. denna bok, dessa böcker, detta bokomslag

Om man däremot skriver den här, de här eller det här ska ordet som följer ha bestämd form.

Ex. den här boken, de här böckerna, det här bokomslaget.

När samma ord och uttryck används ofta i en text blir det jobbigt att läsa. Växla därför gärna mellan t.ex. dessa och de här.

• Trivelina73

Tror nog ända är rumpa alltid och ände är slutdelen oavsett slut.

De och dem är margit. De kom till oss, och vi gav dem jul gröt till middag och de blev arga.

Bara canser rätt och slätt och tingen kring det (inga nyköpta skojävlar och annat här)... nertystad.bloggplatsen.se/
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Att dra alla över en kant får nog ses som en alternativform till kam i dagsläget.

Chans är helt korrekt (dock beror det ju på vem det är positivt respektive negativt för), däremot är engelskan lurig här eftersom chance används ganska frekvent på både negativa och positiva händelser, se Merriam-Webster:

something that happens unpredictably without discernible human intention or observable cause [...]
    the assumed impersonal purposeless determiner of unaccountable happenings

Jag tillhör spritens hejdukar och i egenskap av sådan dricker jag (kanske) alkohol på julen.
  • Pulaski

Bra jobbat, TS! Du fick nog med i stort sett alla de grejer jag skulle ha kunnat komma på. :)

• FruLiNi

Det heter inte: Jag  vart så glad igår.

Det heter: Jag blev så glad igår.

• Tonx
    Skäl är en orsak/anledning.
    Själ är synonymt med inre väsen. (t ex)
    Stjäl är det tjuvar gör. 
  • Laurora

Från Kenneth Backtrsöm IDG:
    Hej XXXXXX, vem du nu är. Det heter "i de lugnaste vattnen går de största fiskarna". Det betyder att skenet bedrar. Ditt andra exempel ska heta "skära alla över en kam". Det kommer är hämtat från fårklippningens område. Ha en trevlig sommar! //Kenneth      

Svar på tråden Ska det vara de eller dem? Enda eller ända? Chans eller risk? Läs här!