MJÖLK misstänks bidra till prostata -och bröstcancer
Animaliskt protein , bla från mjölk misstänks bidra till problem med prostata- och bröstcancer som är vanliga i Skandinavien. Animaliskt protein kan påverka mängden tillväxthormon vilket i sin tur påverkar mängden av den insulinliknande tillväxtfaktorn igf-1 som i sin tur kan gynna tumörtillväxt,
www.svd.se/nyheter/inrikes/mjolk-mojlig-orsak-till-prostatacancer_6716791.svd
Mitt förslag är en vesäntlig minskning av den genomsnittliga konsumtionen av mejeriprodukter i riket. Detta skulle också kunna skona djur och miljö. Om färre kor föds upp kan de inte heller lida. Kor drivs idag oerhört hårt med onaturligt stora juver och insemineras gång på gång(påminner om våldtäkt) för att få kalvar och producera mjölk
och är sedan utslitna eller olönsamma och slaktas ibland efter ca 4-5 år. 1940 var kons jordeliv i Sverige kanske
15 år.
Om färre kor födsupp produceras också mindre metan av dem. (Om de inte finns kan de ju heller inte producera metan).Metan är en ca 20 ggr kraftigare växthusgas än koldioxid.
Själv köper jag ofta sojayoghurt i stället för vanlig fil/yoghurt och vissa typer/märken är rätt gott. Jag är också vegetarian.
.