De (försäkringskassan, arbetsförmedlingen) anser helt enkelt att man ska byta jobb om man inte klarar av det. Det är ingen grund för sjukskrivning. Jag lyckades inte vara kvar på mitt förra och har bara haft praktik och arbetsträning sedan jag var tvungen att sluta där. Har faktiskt inte fått sjukpenning en enda dag, förutom efter operationen.
Det där med diskbråck och röntgen är lite dumt, faktiskt. En del har väldigt ont, men det syns inget på röntgen, och andra känner ingenting men har stora diskbråck. Det är också en av anledningarna till att alla inte blir hjälpta av operation. Men som du säger, det är ju bra att ha något att utgå ifrån!
Jag tror också att eftersom det i de flesta fall bara handlar om träning, och att lära sig leva med smärta, så är det många som fuskar med det. Många gör inte allt som krävs varje dag för att ha mindre ont. Många förlitar sig på att de kan bli fixade, men man måste liksom redan från början utgå ifrån att lösa problemet själv.
Sjukvården kan i många fall heller inte göra så mycket, förutom att ge smärtlindring och förmedla till smärthanteringskurser och sjukgymnaster. Jag har fått blandat bemötande, allt från "Ja, det finns folk som har cancer också, du har bara diskbråck", till "självklart ska vi prova allt som går"! Man blir bitter och sur, och det tar lång tid att acceptera läget. Det gäller bara att anpassa hemmet och vardagen så att det ska fungera så bra som möjligt, och tyvärr sluta med sånt som bara gör ont...
Angående Tramadol, om inte läkaren erbjuder något alternativ som funkar lika bra, så tycker jag att hon ska byta läkare. Det finns många alternativ som fungerar för en del, till exempel Cymbalta och andra mediciner som fungerar neuropatiskt i stället. Och det är aldrig fel att be om ett andra utlåtande!