• Anonym

Hur lång tid innan man märker..?

I helgen hade jag oskyddat sex med en kille och igår sved det när jag kissade. Kan det gå så fort att märka av en könssjukdom? Det kändes som att det sved i urinröret... Kan nämna att han hade väldigt stor "grej" så det gjorde ont under själva samlaget, kan det ha något samband? Snälla hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-18 17:34
    Upptäckte nu tjocka ljusbruna "flytningar" eller något vid slidöppningen när jag kikade med spegel... :'( Något farligt eller "bara" flytningar som "legat inne" länge?

• Svar på tråden Hur lång tid innan man märker..?
  • Anonym (OMG)

Googla!
    Sök info själv istället för att vänta på ett svar!

• Anonym
    Anonym (OMG) skrev 2011-12-18 17:18:18 följande:
    Googla!
    Sök info själv istället för att vänta på ett svar!
    För det tror du inte att jag gör eller? Googlar ju för fulla muggar, men tänkte att det kanske finns någon här som VET så slipper jag slösa mer tid än nödvändigt på google...
  • Nellin

Jag tror inte att man märker det så tidigt som dagen efter. Däremot kanske du har fått en lätt urinvägsinfektion. Det är väldigt viktigt att man kissar direkt efter sex, eftersom många bakterier kan komma in i urinröret när man håller på. En urinvägsinfektion är ju inte farligt så länge man behandlas på en gång, så mitt tips är att boka en tid hos vårdcentralen så får de testa. När du ändå bokar tiden kan du ju fråga lite om sjukdomar och hur lång tid det tar, för om du ändå ska dit så kan du ju passa på att testa dig för annat också, men jag vet inte om man måste vänta ett visst antal dagar innan det syns på ett test. Allt detta vet dock vårdcentralen.

Men att det svider efter sex är inte helt ovanligt, det kan ju vara så att det är lite irriterat bara och att det går över om någon dag.

Lycka till! 

• Anonym
    Nellin skrev 2011-12-18 19:02:28 följande:
    Jag tror inte att man märker det så tidigt som dagen efter. Däremot kanske du har fått en lätt urinvägsinfektion. Det är väldigt viktigt att man kissar direkt efter sex, eftersom många bakterier kan komma in i urinröret när man håller på. En urinvägsinfektion är ju inte farligt så länge man behandlas på en gång, så mitt tips är att boka en tid hos vårdcentralen så får de testa. När du ändå bokar tiden kan du ju fråga lite om sjukdomar och hur lång tid det tar, för om du ändå ska dit så kan du ju passa på att testa dig för annat också, men jag vet inte om man måste vänta ett visst antal dagar innan det syns på ett test. Allt detta vet dock vårdcentralen.

Men att det svider efter sex är inte helt ovanligt, det kan ju vara så att det är lite irriterat bara och att det går över om någon dag.

Lycka till! 
    Hoppas att det "bara" är UV! Pratade med en kompis som haft samma symptom som jag, men hennes underliv var bara irriterat. Tack för ditt svar! :)
  • Coyote

Om det gjorde ont när ni hade sex så skulle jag tro att det är därför det svider nu. Var han något hårdhänt? Var du tillräckligt våt och upphetsad? Om inte så har du förmodligen fått några små sprickor som svider när du kissar. Jag tror inte du fått symptom på någon sjukdom redan nu, man ska väl vänta minst en vecka innan man testar sig till exempel. Om svidandet inte gått över inom ett par dagar (det borde kännas mycket bättre i morgon till exempel) så kan du ha fått urinvägsinfektion, och då kontaktar du vårdcentralen.

• Anonym (OMG)

Glöm inte att HIV-testa dig.

• Anonym
    Coyote skrev 2011-12-18 22:53:10 följande:
    Om det gjorde ont när ni hade sex så skulle jag tro att det är därför det svider nu. Var han något hårdhänt? Var du tillräckligt våt och upphetsad? Om inte så har du förmodligen fått några små sprickor som svider när du kissar. Jag tror inte du fått symptom på någon sjukdom redan nu, man ska väl vänta minst en vecka innan man testar sig till exempel. Om svidandet inte gått över inom ett par dagar (det borde kännas mycket bättre i morgon till exempel) så kan du ha fått urinvägsinfektion, och då kontaktar du vårdcentralen.
    Han tog inte i så direkt, det var nog mer att han hade så stor snopp :P Jag testade att luta mig framåt när jag kissade och då gjorde det inte ont alls! Måste vara sprickor bara, men jag ska testa mig ändå för att vara på den säkra sidan :) Tack för ditt svar! :)
  • Anonym
    Anonym (OMG) skrev 2011-12-18 22:53:43 följande:
    Glöm inte att HIV-testa dig.
    Fast nu råkar jag veta att han inte har HIV och troligtvis inga andra sjukdomar heller, men för att vara på den säkra sidan ska jag testa mig ändå om någon vecka! Så du kan vara lugn...
  • Anonym (OMG)
    Anonym skrev 2011-12-19 07:34:24 följande:
    Fast nu råkar jag veta att han inte har HIV och troligtvis inga andra sjukdomar heller, men för att vara på den säkra sidan ska jag testa mig ändå om någon vecka! Så du kan vara lugn...
    Ok. Han visade upp ett helt färskt provsvar alltså?
  • Anonym
    Anonym (OMG) skrev 2011-12-19 09:26:35 följande:
    Ok. Han visade upp ett helt färskt provsvar alltså?
    Haha herregud! Nej, det gjorde han väl inte, men jag vet att han inte har HIV av andra anledningar. Så du kan vara lugn, om du skulle råka hamna i säng med mig eller honom någon gång så kommer du inte bli HIV-smittad ;)
  • Anonym (OMG)
    Anonym skrev 2011-12-19 13:22:03 följande:
    Haha herregud! Nej, det gjorde han väl inte, men jag vet att han inte har HIV av andra anledningar. Så du kan vara lugn, om du skulle råka hamna i säng med mig eller honom någon gång så kommer du inte bli HIV-smittad ;)
    Nä, jag har aldrig tillfälligt sex oskyddat.
  • Anonym
    Anonym (OMG) skrev 2011-12-19 13:24:24 följande:
    Nä, jag har aldrig tillfälligt sex oskyddat.
    Flört
  • Anonym

När det gäller klamydia så brukar symptom komma efter mer än en vecka efter samlag och det är ju troligt att det dröjer en del innan uppkomst av symptom även vid andra könssjukdomar. Det du känner av är alltså sannolikt inte någon könssjukdom, dock kan du ju ha blivit smittad ändå.

Sen måste jag bara tillägga, Ska du HIV-testa dig så bör du vänta 3 månader efter oskyddat samlag.

Alltid bra att regelbundet testa sig om man har oskyddat sex

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-19 20:01:01 följande:
    När det gäller klamydia så brukar symptom komma efter mer än en vecka efter samlag och det är ju troligt att det dröjer en del innan uppkomst av symptom även vid andra könssjukdomar. Det du känner av är alltså sannolikt inte någon könssjukdom, dock kan du ju ha blivit smittad ändå.

Sen måste jag bara tillägga, Ska du HIV-testa dig så bör du vänta 3 månader efter oskyddat samlag.

Alltid bra att regelbundet testa sig om man har oskyddat sex
    Tack för ditt svar! :) Jag tänkte det också, att det är bäst att testa sig ändå så det inte visar sig om ett par år att man gått runt med någon äcklig smitta... Så det ska jag absolut göra! Jaha okej, måste man vänta så länge för att testa sig mot HIV? :O Jösses! Tack iallafall :)
  • Anonym (3 dygn...)

Jag fick symtom efter 3 dygn, då jag blev smittad med Mychoplasma genitalium.

Det kan gå ganska snabbt ibland.

Svar på tråden Hur lång tid innan man märker..?