• Loreena

Vilken storlek på vinterkängor?

Jag ska köpa vinterkängor till sonen men vet inte vilken storlek jag ska köpa. Han är 1,5 år och hans fot är 14 cm lång. Vi har ett par ärvda vinterskor här hemma på hyllan i strl 22, men de har han aldrig kunnat ha för innermåttet är bara 13,5 på dem. Jag tänkte köpa ett par vikingkängor til honom.

Här är ett exempel på en storleksguide

22 13-14 23 14-14.5 24 14.5-15 25 15-15.5 26 15.5-16 På sommar/höst skor har han haft 22/23, men då var fötterna mindre.

Men de brukar ju säga att man ska lägga på 1-2 cm, eller ska jag gå efter måttet på hans fot? Om jag lägger på 1-2 cm blir det strl 24/25. 25 känns ju spontant för stort men 24? Jag vill inte riskera att han ska få för små skor, men jag vill inte att han ska känna sig klumpig i skorna heller och att de ska ramla av när han går.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Vilken storlek på vinterkängor?
  • Loreena

Storleksguiden igen, det blev fel när den lades in på FL.

22 13-14

23 14-14.5

24 14.5-15

25 15-15.5

26 15.5-16

• LillaFlingan

stl 26 utan tvekan!!! på vinterskor bör det vara 2cm till övers så att han kan växa OCH få plats med tjocka sockar i dem ;)

men så är det olika för olika skor och märken..

köper du viking play så köp stl 25. :) 

• Ruggugglan

De rekommenderar att skon ska vara 1,5-2cm större än foten.

• vattenlilja

men vad konstig innermått..  varför 14-14,5 cm? hur lång är sulan vid strl 25 och 26?

• denimbee

Köp hellre en storlek som är lite stor och lägg i en extra sula, är väl även bra om han ka ha lite tjockare sockor i skorna eftersom det är vinterskor.

VArför inte ta med honom till skoaffären och testa skorna på honom innan du köper så får du hjälp av en expedit i butiken.

Om man bara går på måtten ovan så känns dock 24--25 som som bästa storleken!

Svar på tråden Vilken storlek på vinterkängor?