• Annapannapyttipanna

Namnbeslutsångest

Jag har ett problem. Jag gillar inte riktigt namnet jag och min man valt till våran dotter. Hon heter Isabella och jag tycker att det är vackert, men kan inte vänja mig vid det. Hon är snart ett år och hela tiden funderar jag på om jag har valt rätt namn. Egentligen hade jag velat ha ett kort namn som är lätt att uttala, internationellt och där inga smeknamn behövs. Exempel på andra namn jag funderat på är Nike, Freja, Alice, Loise, Victoria, Molly, (Lucia) eller Stella. Jag vet inte varför jag våndas så men jag har sådan beslutsångest och namnet känns inte hundra procent rätt. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Namnbeslutsångest
  • Natulcien

Nej, du kan ju inte byta namn på ett så pass stort barn. Förvånad
    En 1-åring lyssnar ju till sitt namn. Ni får väl kalla henne Isa om Isabella är för långt. Men byta vore bara att förvirra er dotter. Utsätt henne inte för det.

• Coruscant

Men kan ni inte kalla henne Bella, Isa, Izzy ett kortare smeknamn alltså och låta henne heta vad hon heter. Isabella är jättefint!

• smulan16

Isabella är ju ett underbart fint namn! Kalla henne isa

• Annapannapyttipanna

Tack för era inlägg! Jag ska nog inte byta namn utan kalla henne för Bella!

• linas fina

Byt till Bella då kanske. Stella är ju ganska likt Isabella så jag tror det skulle funka att byta till det. Folk vänjer sig fort så skit i det om ni verkligen är missnöjda med namnet.
    Men Isabella är fint, lite mer ovanligt än de andra du nämnde. Eller varför inte byta till Isa? Enkelt och kort. 

Svar på tråden Namnbeslutsångest