• rockbjarn

Flaskmatning för nyfödd

Någon som har tips på att få igång flaskmatningen på en nyfödd tjej ? Hon har lätt för att kräkas efter att hon ätit. Hon är född i vecka 37+3 (om det har ngn betydelse. )Jag flaskmatade min äldre son från födseln men har redan glömt bort hur jag fick igång det hela.

• Svar på tråden Flaskmatning för nyfödd
  • carola 79

vi har flaskmatat 2 st sen födseln och vi använde NAN vilket rekomenderades av BB, köp en flaska gjord för nyfödda!!

• Tonx

Dra åt flasknappen så att det inte rinner för fort, det kan vara därför hon kräks. Låt henne kämpa lite men självklart inte ska det inte vara för hårt. 

Använd en sån flaska som tar bort luftbubblor.

Rapa henne.

Om hon fortsätter kräkas mycket, byt ersättning. 

• rockbjarn

Ja det är nog ett av felen som vi gjort tror jag. Vår son var större när han föddes och var ett riktigt matvrak från början.

• rockbjarn

Det rinner mkt utanför i de små flaskor vi köpt tycker jag. Jag ska kolla hålen i nappen. Vilka flaskor tar bort luftbubblor?

• 20120419
    rockbjarn skrev 2011-12-18 21:26:03 följande:
    Det rinner mkt utanför i de små flaskor vi köpt tycker jag. Jag ska kolla hålen i nappen. Vilka flaskor tar bort luftbubblor?
    Tommy teepee eller nått sådant tror jag .
  • Tonx
    rockbjarn skrev 2011-12-18 21:26:03 följande:
    MAM Ultivent tror jag någon variant heter?
    Dr Brown finns också.

Jag är faktiskt dålig på flaskor, mina barn är rätt stora och jag har inte haft dem själv men jag har hört många tala gott om dem.

Men till ersättning ska det vara minsta hålet. 
  • rockbjarn

Tack för alla svar. Jag ska diskutera med de på bvc också har jag tänkt! Eftersom lilltjejn har tappat en del i vikt sen födseln också blir jag så orolig.

• MIC

Vi flaskmatade från början och först hade vi Dr Browns som är bra för mindre barn innan välling, sen bytte vi till MAM Ultivent som vi fortfarande har NAN fungerade bäst för vår pojke. Dr Browns har en ventil som är speciellt anpassade för nyfödda som gör att flödet blir lagom och nappen är mjuk och böjlig.

Isak - min solstråle - 080701
  • rockbjarn

Jag ska ta mig en sväng ner till stan i morgon och kolla in flaskor och nappar! Dr Browns, finns de flaskorna på apoteket eller i vanlig livsmedelsbutik?

• gulletussan

DrBrowns finns bara på barnbutikerna där vi bor iaf, typ babyproffsen och barnens hus. Varken på apotek eller livsmedelsbutik. Köp flaskor med stor öppning (wideneck) - mycket lättare att diska!

Vi har matat två barn (lillen på 4 mån har dem fortfarande) med DrBrowns och det har funkat jättebra.

Lycka till!

• Ellas och Alvins mamma

Vi har glasklart vår son från 3 veckor. Vi använder mam first bottle, hette mam ultivent med ventil i botten och det funkar kanon. Våran son har oxo haft en tendens att kräkas mycket. Men bara man avbryter honom 4-5 ggr under flaskmatningen så han får rapa och lugna ner sig lite (han är glupsk i början) så hårdhet jättebra och han kräks nästan inte alls. Mam first bottle säljs i vanliga matbutiker för ca 50 kr.

Lycka till!!

Svar på tråden Flaskmatning för nyfödd