• Ms M

Ni som gör revben till jul, hur gör ni?

Köper ni tjocka eller tunna? Hela eller brutna? Hur tillagas dom? Gärna berätta vad för kryddor o sv.. Vill gärna göra goda sådana för gubben min gillar sånt, men har aldrig gjort själv innan..

• Svar på tråden Ni som gör revben till jul, hur gör ni?
  • Aztero

Jag brukar köpa färdigstyckade tjocka revben som jag sen marinerar typ ett dygn innan de ska tillagas. i min marinad har jag lite vad som finns hemma, men lite olja, soja, vatten,salt, svartpeppar, chili.. och massor av flytande honung. Sen när de ska tillagas lägger jag dem i en form tillsammans med en del av marinaden och jag låter dem ligga i ugn länge, runt kanske 2 h  på ca 180 grader. Börjar de få för mycket färg lägger jag folier över dem. De blir jättegoda, köttet "faller av " och de är mycket omtyckta . Lycka till !

• Ms M

Tack... Ngn annan.. Bara ös på... Jag har hört att man först ska koka och sen in i ugnen för bästa resultat...

• pyton

Jag köper knäckta tjocka revben och delar dom, sen kokar jag dom. Jag har lite vatten, massa glögg, soya, det yttersta på apelsinskalet, hela kryddpepparkorn. lagerblad och sop. kokar upp detta och lägger sedan i revbenen och låter dom kokas tills dom är klara :) väldigt gott och mycket populärt på julbordet här!

• smöla

Beroende på vad jag/vi är sugna på så gör vi på två sätt.
    1.
    Koka spjällen som delats upp i bitar. Med köttbuljong peppar vitlök, morot lök.
    Koka dem möra.
    Sen blanda
    Honung
    soja
    ingefära
    pressad citron
    vitlök
    peppar
    salt
    cayenne/chili

Pensla på och stek dom en liten stund i spisen

Alt 2
    Krydda spjällen med salt vitpeppar, ingefära, pepparmix lägg i ugnsform och klicka på smör
    Stek i ugn tills de är gyllenbruna.
    Ta upp dem och lägg i gryta, ta vara på stekskyn och häll i grytan tillsätt mer vatten och köttbuljong 1 st per halvliter vatten, lagerblad och lite mer pepparmix och soja ..koka dem tills de är möra.
    Gör sen sås av skyn med grädde. 

• mamsett

Jag köper tjocka brutna.

Kan ej hur varmt och hur länge, men det kan man kolla lätt i en kokbok, de ska stå i ugnen i ungsfastform ben sidan upp första halvan av tiden.

Jag har bara grillkrydda/allkrydda och sirap på mina. Häller först rikligt med sirap på rebenensbensida, sen mycke grillkrydda. Samma sak när jag vänder dem. Det blir riktigt gott, finns inget bättre :) :) 

• Ms M

tack för era svar.. jag e så tacksam =)

Svar på tråden Ni som gör revben till jul, hur gör ni?