• Pejt

Osann bilstol?

Hej,
    letar bilstol till min dotter som nu är 3. Hon växer snabbt ur sin gamla bakvända stol och vi funderar på en framvänd. Kollar runt lite och hittar bland annat detta märke på Tradera: www.osann.de/de/osann-produkte/autositze-osann/enterprise.html
    Men har aldrig hört talas om detta märke innan. De är ju otroligt mycket billigare än att köpa en ny i Sverige. Någon som vet/hört/testat nån av dessa? Funkar de att sätta in i en Volvo V70?
    Tacksam om någon hört nåt! Vad som helst! Om inte - tips på andra bilstolar som inte kostar skjortan? Med skjortan menar jag mer än 1500 kr.

• Svar på tråden Osann bilstol?
  • Tonx

Köp hellre en bakåtvänd med bättre utrymme. Hon är alldeles för liten för att vändas framåt.

Britax Two-way är den rymligaste på marknaden tillsammans med Multi-tech, men den senare kräver mer utrymme i bilen. 

• Eber

Finns det i Sverige? Annars är det inte säkert att det följer säkerhetsföreskrifterna här. Men om den finns på svenska marknaden så måste den vara godkänd

• Pejt

Ja kolla Tradera. Den har en märkning - ECE 44/04 som betyder att den är EU-godkänd. Men orist skvallrar ju om halvdålig kvalitet.

Tonx - tack för tipset! Synd att dessa ska vara så dyra bara.

• Joico

Hon är, som sagt, för liten för att åka framåtvänt! Barn ska sitta bakåtvänt till minst 4-5års ålder. Så minst ett år till, gärna längre! Det är MYCKET säkrare!

Och när det väl är dags att skaffa en framåtvänd bältesstol så varför inte skaffa en bekväm som barnet gillar? Inte chansa på en från nätet, dessutom från utlandet. Den ska ju ändå användas i ganska många år, och skydda barnet. 

• Runguska

Vi köpte Two-way från Jollyroom för 1700 inkl. frakt, tror att den kostar en hundring mindre nu dessutom! En säker stol som barnet kan åka bakåt i länge. Lätt att montera, smidig och sist men inte minst godkänd.

www.jollyroom.se/britax-two-way-olivia.html

Om ditt barn ännu inte växt ur den stol han/hon sitter i är det väl utmärkt att börja spara till en sådan stol? Annars är det inte fel att önska pengar i julklapp och lägga undan dessa pengar för att köpa en bilstol!

• cicci85

Jag skulle oxå köpa en större bakåtvänd stol, britax twoway. Då kan barnet åka bakåtvänd tills den väger 25 kg och är ca 125 cm lång.

När det är dags för bältesstol så köp en med bra huvudskydd och som funkar tills barnet är 150 cm långt.

Tonx skrev 2011-12-18 21:46:03 följande:
    Köp hellre en bakåtvänd med bättre utrymme. Hon är alldeles för liten för att vändas framåt.

Britax Two-way är den rymligaste på marknaden tillsammans med Multi-tech, men den senare kräver mer utrymme i bilen. 

Multi-techen är ju inte alls lika rymlig som TW, den ger sämre benplats och funkar inte alls tills barnet är så långt, jag räknar med att sonen får plats tilsl han är ca.110 cm...

Svar på tråden Osann bilstol?