• Lingongurkan

Ränteavdrag - fritt att fördela hur man vill? Eller alltid på samma sätt som ägarförhållandena?

Undrar hur det är när man äger en bostad tillsammans och ska dra av räntan på lånen på skatten. Om vi äger 50 % av bostaden, måste vi då redovisa avdrag för motsvarande just 50 % av skatten per person?
    Eller kan vi låta en av oss göra ett större avdrag (tex min sambo dra av 25 % och jag dra av 75 % av det vi har betalat i ränta) på skatten?
    Har sökt på skatteverkets hemsida och inte hittat något om det här. Om någon vet och har ett snabbt svar så är jag tacksam :)

• Svar på tråden Ränteavdrag - fritt att fördela hur man vill? Eller alltid på samma sätt som ägarförhållandena?
  • Rhoda Horswunce

Om ni båda står på lånen så kan ni göra hur ni vill. Vem som äger bostaden har inget med saken att göra, det är ju lånen ni gör avdrag för och inte huset.

• Ramborg

Ni kan fördela räntorna när ni deklarerar. Det kommer vara förtryckt 50/50 och sen får man göra ändringar om man vill ha det på nåt annat vis. Det står hur man gör i broschyren som de brukar skicka ut tillsammans med deklarationen.

• 6f4 ssk

Precis. Det gjorde vi förra året och det gick alldeles utmärkt:)

• Lingongurkan
    FrökenFreja skrev 2011-12-18 22:49:41 följande:
    Vad finns det för fördelar med att fördela annorlunda än 50/50?
    Det kan i vårt fall vara så att en av oss inte tjänar så mkt skatt att vi skulle kunna dra av motsvarande 50 % av räntekostnaden
  • ardath bey

Vi ville också fördela om räntorna så att en av oss skulle göra hela avdraget. Vi pratade med banken som har en  blankett som vi båda skrev under där vi ändrade fördelningen från 50/50  till 100% på mig.

På så sätt behöver vi inte ändra i deklarationen utan det förtryckta blir som vi önskar.

• ssf
    ardath bey skrev 2011-12-19 09:53:27 följande:
    Vi ville också fördela om räntorna så att en av oss skulle göra hela avdraget. Vi pratade med banken som har en  blankett som vi båda skrev under där vi ändrade fördelningen från 50/50  till 100% på mig.

På så sätt behöver vi inte ändra i deklarationen utan det förtryckta blir som vi önskar.

Vad var det ni ändrade? Står hela lånet på dig numera eller vad menar du?
  • ardath bey

Vi önskade att hela räntekostnaden förtrycks på mig i deklarationen. Lånen är vi fortfarande betalningsskyldiga för tillsammans.

• ssf
    ardath bey skrev 2011-12-26 10:41:49 följande:
    Vi önskade att hela räntekostnaden förtrycks på mig i deklarationen. Lånen är vi fortfarande betalningsskyldiga för tillsammans.

Ok, visste inte att det var tillåtet. Du råkar inte veta var jag kan läsa om det? Fast man ska ha i åtanke 100000-krgränsen för 30-procentigt avdrag när man tar allt på en person, alltså om man har höga lån eller när räntorna har gått upp.
  • ardath bey

Det står inte uttryckligen i lagen men du kan ju googla på "fördela ränteavdrag".
    Rättspraxis är sådan att man för att få göra ränteavdrag dels ska vara betalningsskyldig för lånet och dels verkligen ha betalt räntan. Om man har ett gemensamt lån kan det vara svårt att styrka eller underkänna vem som egentligen betalat räntan (om de som har det gemensamma lånet t.ex. är makar eller sambos) och man godtar yrkanden om en annan fördelning än 50/50 av räntorna. Hos Skatteverket godtar man vanligtvis vad de som deklarerar yrkar i detta fall.

• ssf
    ardath bey skrev 2011-12-27 22:31:30 följande:
    Det står inte uttryckligen i lagen men du kan ju googla på "fördela ränteavdrag".
    Rättspraxis är sådan att man för att få göra ränteavdrag dels ska vara betalningsskyldig för lånet och dels verkligen ha betalt räntan. Om man har ett gemensamt lån kan det vara svårt att styrka eller underkänna vem som egentligen betalat räntan (om de som har det gemensamma lånet t.ex. är makar eller sambos) och man godtar yrkanden om en annan fördelning än 50/50 av räntorna. Hos Skatteverket godtar man vanligtvis vad de som deklarerar yrkar i detta fall.

Tack, då har jag lärt mig nått idag med Flört
  • positHIV

Vi hade förut så att vi fick 50/50 förtryckt till oss men nu har banken ändrat så allt hamnar hos min sambo. Jag som är student med bara timjobb tjänar inte tillräckligt för att kunna dra av så mycket, men det kan min sambo.
    Var enkelt att fixa själv när man skulle deklarera, men nu är det redan klart och varför krångla till det? :)

• gudfadern

det får ni göra som ni vill. helt och hållet upp till er, det kan banken reglera i sina system som sedan skickas till skattemyndigheterna

Svar på tråden Ränteavdrag - fritt att fördela hur man vill? Eller alltid på samma sätt som ägarförhållandena?