• Anonym

Ni som haft Borrelia, Hur såg det ut?

Jag misstänker jag fått Borrelia. Allt började i sommras. Med en liten "konstig" prick som jag nonchalera. Sen i slutat av sommaren upptäckte jag utslag runt om. Sen blev det bättre någon dag. Nu när jag tittade som va det som en stor ring av utslag. Väldigt markant ring. Inte som ringorm! Googlade lite och det såg näst in till identiskt ut med vissa som haft borrelia. Läste också att många kvinnor får fel diagnos vid dessa borrelia utslag.

MEN, läkaren säger att det inte är det. Börjar få lite panik över det, eftersom det gått ett par månader.

Såå, nu som haft det. Hur såg ert ut? Och vad mer för symptom hade ni?

• Svar på tråden Ni som haft Borrelia, Hur såg det ut?
  • Felicias mam

Min dotter fick ett fästingbett i början av okt o vi tog bort den o allt va bra.ca 6 v senare visar hon mig en storvring som kom väldigt snabbt från en dag till en annan nästan.9 cm i diametern som var något mer rosatonad än hennes höstbleka ben med en markant rosa ring runt om.läkaren sa redan över tele att hon fått borrelia.hade inga symtom eller så som man kan få och fick då antibiotika i 10 dagar och nu är ordningen återställd;)
    Lycka till o stå på dig o gå till en annan läkare

• Anonym

Tack för ditt svar! Ska absolut stå på mig. Ska ringa vårdcentralen imorgonbitti.
    Läkarens diagnos va hudsvamp. Stämmer inte ett dugg.

Det ungefär som du beskriver. Ca 1dm och rosatonad. Har en bild på det. Men tagit med en dålig kamera, kan lägga in den så kanske du kan se om det påminner om det din dotter hade?

• Anonym

Syns inte lika bra på bilden, men det går som en cirkel, och under runt insidan av armen.

• Felicias mam

Ring på en gång imorrn bitti.lägg en bild om du har möjlighet.var sitter ditt märke?

• Felicias mam

Så ungefär såg det ut.vet du om du haft någon fästing?de kan ta flera v som för oss innan man ser?

• Anonym

Nej, har inte sett någon fästing. Men allt började med ett litet märke (kanske ett bett?) Så vet inte om det suttit men trillat av? Är ett litet märke närmre armhålan på bilden, en liten bit under min leverfläck.

Fan alltså, nu får jag lite panik här. Har mått väldigt konstigt senaste tiden, och är så ARG på vårdcentralen. Till och med deras distriktsköterskor som jag va hos först innan läkaren, sa att det liknade borrelia. Men läkaren sa bestämt Nej.

• Felicias mam

Men läkaren som sa att det inte var borrelia gjorde ingen större ansträngning som provtagning osv.kräv provtagning imorrn säger de nej så säg att de vägrar göra det i din journal o de gillar dom inte.min mamma fick borrelia en sommar o då var de tvära att undersöka henne.hon mådde väldigt illa, var yr konstant,hade som migrän gånger 100. Mmm försök att ta de lugnt o sov så får du ta tag i de imorrn.säg att du HAR haft en fästing när du ringer !Vit lögn har ibland inte skadat någon;) kram

• Anonym

Vad mena du med "att de vägrar göra det i journal"?

Jag ska ringa dit imorgon och säga att jag HAR borrelia.
    Dem kommer säkert säger - "men du va ju här för någon vecka sedan för samma problem".
    Ska absolut säga att jag haft ett fästingbett. Sjukt att man ska behöva dra vita lögner för att få vård.

Men har faktiskt mått väldigt konstigt hela hösten och vintern, mycket yrsel och även fått ont i mina leder och nacke, som det står att man kan få. Blev ännu mer rädd när jag läste det.

Men även om det gått ett par månader, räcker det med penicillin för att bli frisk??

• Felicias mam

De kan va säkra på sin sak o är inte alltid villiga till att göra prover osv men då ska de stå i din journal att de inte gör de pga..... Det el det el det. Hon fick kåvepenin i 10 dagar o nu fridens liljor

Svar på tråden Ni som haft Borrelia, Hur såg det ut?