• Silverdraken

Söka stipendier -tips???

Hej!

Jag läser mitt sista år nu på universitetet och tänkte dryga ut min ekonomi med att söka stipendier. Har ni några tips??

• Svar på tråden Söka stipendier -tips???
  • Yggdrasil

På biblioteket finns "stora stipendieboken" eller något sånt. Finns alla möjliga och omöjliga stipendier samlade i den.
    En del grejor finns det mycket att söka för t.ex Konst eller Japanska.
    Och sen finns det en del stipendium som går till typ "fattiga, kristna barn från xxx socken" - var nog ett tag sedan de instifftades...

Lycka till!

• Silverdraken

Något särskilt att tänka på när man skriver ansökan?

• Yggdrasil

vet inte riktigt... lägg mycket tid på att få det att passa in i deras beskrivning av vad de söker.

Ett annat tips är att skriva till den lokala Rotary klubben eller dylikt. Jag fick pengar från Rotary och inner wheel när jag arbetade som volontär. De brukar ha pengar som de ger till goda ändamål.

• janne j

om du inte orkar att själv leta vilka stipendier som du kan vara behörig att söka kan du testa t.ex. www.sosab.se/ där kan man fylla i ett formulär sen söker de i en databas utifrån de uppgifter du fyllde i. Det är praktiskt och kostar 3 - 400 kr men de pengarna kan man snabbt tjäna igen om man får ett stipendium.

en annan hemsida du kan besöka är www.lychnis.com/se där kan man bli gratis medlem och då kan man gratis söka i deras databas. Sedan kan man även gå in på www.syoguiden.com/ där finns massor med länkar till olika hemsidor som har olika typer av stipendiesamlingar m.m.

När man skriver en ansökan är det alltid bra att skriva ett personligt brev där man förklarar varför just du skall få stipendiumet även om det finns speciella ansökningsblanketter som man skall fylla i. Andra dokument som ofta efterfrågas/krävs för att ansökan skall behandlas är personbevis, deklarerad inkomst och i vissa fall läkarintyg som styrker det man påstår om man åberopar ngon form av funktionshinder eller handikapp.

Att söka stipendium kan vara kul men det är svårt tycker jag att hitta någon som man är behörig att söka ofta faller det på att man inte är skriven i rätt kommun eller så är man för ung/för gammal, läser fel utbildning eller inte tillhör rätt församling i kyrkan osv.

Men man skall inte ge upp så lätt, jag har sökt och blivit beviljat 25 000 kr i stipendier från olika stiftelser men nu har jag inte sökt så många stipendier de sista åren men jag funderar på att ta tag i det igen.

• Silverdraken

25 000! Inte dåligt!! :D

• janne j

nä jag klagar inte

Fast ärligt talat är det väldigt få stiftelser som jag har fått några stipendier ifrån som mest skickade jag iväg drygt 50 ansökningar till olika stipendier på ett år men det var bara från två som jag fick pengar ifrån men då fick jag å andra sidan 15 000 kr så det var trots allt värt det.

• Silverdraken

janne j
    Vilka fick du av?

• janne j

Det vill jag inte säga för då ökar ju konkurensen i och med att fler kommer att söka därifrån och då minskar risken för att jag får därifrån igen så därför avstår jag från att avslöja vilka jag har fått från

• janne j

fast jag kan ju avslöja att jag beställde en skräddarsydd lista från www.sosab.se/ och det var från den listan som jag hittade de fonder som jag sedan fick stipendierna ifrån.

Svar på tråden Söka stipendier -tips???