• Mummy

Engelsktalande barnvakt eller språkkurs för barnen?

Vi vill att barnen lär sig engelska och har funderat på språkkurs till dem. Fick dock en tanke om att kanske ha en engelsktalande barnvakt istället som de träffar regelbundet. Vilka fördelar och nackdelar finns det med de två olika förslagen?
    Dottern (6½ år) förstår redan en del då hon varit två månader i USA nyligen,  medan sonen (5 år) enbart kan räkna, enklare ord, färger osv

• Svar på tråden Engelsktalande barnvakt eller språkkurs för barnen?
  • FruZäll

Vrf vill du att dom lär sig de? Min dotter går i 2:an och dom läser engelska. Tror inte det finns engelska kurs för så små

• Mummy
    FruZäll skrev 2011-12-19 09:17:46 följande:
    Vrf vill du att dom lär sig de? Min dotter går i 2:an och dom läser engelska. Tror inte det finns engelska kurs för så små

Dels för att de har amerikanska släktingar vi fått kontakt med och dels för att de ska lära sig mer än det vi gör i skolan.
  • Mummy

Och de lär sig väldigt bra i den åldern,, samt att de själva vill lära sig

• Psyke

Jättebra för dina barn att fortsätta lära sig engelska då de redan har förkunskaper. Jag har inte personlig erfarenhet av kurser eller barnvakt som pratar engelska men kan inte du ha både och? Att prata engelska i vardagen ger ett bra flöde, otvungen inlärningoch bra självförtroende vad gäller språket. Men kommer barnvakten att alltid använda engelska utan att blanda in svenska och säga de svåraste sakerna på svenska? Det finns viss risk för det och då kommer inte barnen att utmanas att lära sig nytt. Sedan är man som barnvakt begränsad till vardagsspråket och vokabulären är ytterst begränsad. Kursen skulle ge bredden i kunskaperna.

• Mummy
    Psyke skrev 2011-12-19 11:05:21 följande:
    Jättebra för dina barn att fortsätta lära sig engelska då de redan har förkunskaper. Jag har inte personlig erfarenhet av kurser eller barnvakt som pratar engelska men kan inte du ha både och? Att prata engelska i vardagen ger ett bra flöde, otvungen inlärningoch bra självförtroende vad gäller språket. Men kommer barnvakten att alltid använda engelska utan att blanda in svenska och säga de svåraste sakerna på svenska? Det finns viss risk för det och då kommer inte barnen att utmanas att lära sig nytt. Sedan är man som barnvakt begränsad till vardagsspråket och vokabulären är ytterst begränsad. Kursen skulle ge bredden i kunskaperna.
    Nu vet jag inte hur kurserna är utformade, men jag är lite rädd att barnen kanske tycker det skulle vara tråkigt om det var för "skolaktigt". När vi var i USA bodde vi i en amerikansk familj och dottern lärde sig ganska mycket. Jag tror att det blev ett avslappnat sätt för henne.

Tack för era svar  
  • Mummy

Har skickat iväg ett brev till elever på engelskaskolan här i stan. Kanske kan få någon bra därifrån

• Psyke

Lycka till! Hoppas du hittar något som passar din familj.

• Mummy
    Psyke skrev 2011-12-20 18:34:59 följande:
    Lycka till! Hoppas du hittar något som passar din familj.

Vi har redan fått några mail faktiskt! Spännade
Svar på tråden Engelsktalande barnvakt eller språkkurs för barnen?