• Filurmamman

Järntillskott eller inte?

Är gravid i vecka 15. Är galet trött, somnar på jobbet. Ferritin ligger på 42 så min barnmorska sa att tröttheten inte beror på järnbrist och att jag inte behöver börja med järntillskott. Men HB har sjunkit från 120 till 110 på en månad. Har googlat men blir inte klokare. Läste någonstans att man helst ska ligga på över 100 i ferritin som gravid?! Funderar på att börja med järntillskott ändå, trots att jag är lite orolig för magproblem.

• Svar på tråden Järntillskott eller inte?
  • Jiinii

nej det ska ligga mellan 20-60 ferritinet alltså. sök läkare på vc om du har besvär. eller be att få träffa mvc läkare. annars är det vanligt att vara trött vid graviditet. är detta din första graviditet??+

• curiosa

Det går ju att dricka blutsaft som inte är lika jobbigt mot magen.
    Min bm vill att jag äter två järntabletter (niferex) per dag, mitt hb låg på 99 sist (40 i långtidsjärn) men min mage klarar det inte alls så jag dricker blutsaft och apotekets cvit+järn.

• Havsjungfrun

Är gravid i v. 17. När jag var hos bm förra veckan sa hon att om man har över 60 i ferritin så ska man inte ta järntillskott, hade 62 så jag klarade mig men du ligger ju helt klart under den gränsen. Sedan fanns det någon mer gräns under den som talade om om man skulle ta järntabletter varje eller varannan dag. Tröttheten beror kanske i och för sig inte på det. Fråga bm här på fl för en second oppinion.

• Filurmamman

Det är fjärde barnet och jag brukar alltid äta järntillskott. Men detta är första gången de mäter ferritin. Lutar åt att börja, kan ju knappast skada. Tar gärna emot fler synpunkter!

• krompa

Du kan börja direkt med järntabletter.

När jag var i v.12 åkte jag till läkare pga trötthet och feber. Läkaren konstaterade låga blod- och järnvärden och sa åt mig att börja med järntabletter.
    Är du rädd att bli hård i magen kan du börja äta plommon eller annat lösande direkt. Alla blir dock inte hårda i magen av järntillskott, jag blev lösare i magen...

• BBB

Jag äter Niferex också. Mitt Hb låg på 112 i vecka10.

Bm tyckte jag kunde vänta till vecka 20. Men förra graviditeten hade jag också lågt värde. Då förlorade jag också mycket blod vid förlossningen. Så denna gången vill jag vara så fulladdad jag kan.

Jag tar Niferex på kvällen med ett halvt glas juice. Äter inget före eller efter. Magen mår rätt så ok. Dricker mycket vatten på dagen. Lite torkade aprikoser och dadlar då och då så är det helt ok faktiskt.

Det är ju lättare att vara trög i magen nu, innan magen har hunnit växa för mycket tycker jag.

Lycka till!

• Pyret12

Jag kan inte det med ferritin, kanske ska kolla upp det! Jag behöver iaf ta ta järntillskott. Jag hade ett hb på 114 i v 14 (nu v17) och blev rekommenderad att ta 2 niferexkapslar/dag. Jag har varit lös i magen med undantag av några dagar. Idag fick jag rusa på toaletten men hann inte...(Ursäkta otrevlig information!) Så illa har det inte varit innan, hoppas inte det är vinterkräksjuka lagom till jul... Kan man själv byta när tabletter eller måste bm rådfrågas tror ni? Förra graviditeten blev jag istället hård i magen, inte lös, konstigt det där! Förlåt att jag ställde en massa frågor när det inte är mitt inlägg!

• Frida 899

Har precis börjat med Niferex och håller på att trappa upp dosen på inrådan av BM. Började med två tabletter den första veckan och den här veckan har jag ätit varannan dag. Nästa vecka är det tänkt att jag ska ta varje dag.

Hade riktigt bra järnvärde vid inskrivningen, 128, men i vecka 26 hade det sjunkit till 99, så då blev det Niferex. Än så länge har det fungerat rätt OK för magen.

Svar på tråden Järntillskott eller inte?