Konflikter mellan far o son...
Jag har hamnat i en jättejobbig sitation.
Min man och vår son hamnar ofta i konflikt med varandra nuförtiden. Sonen är 9 och rätt känslig just nu. Pappan är inte så pedagogisk utan säger till på ett rätt bryskt sätt ibland, varpå sonen får utbrott/börjar gråta/springer till sitt rum. Pappan tycker att det inte är nåt att bry sig om. Han tänker jämt att sonen är hungrig eller trött.
Sonen är jätteupprörd och kommer till mig och beklagar sig över pappa. Han känner som att pappan klagar på honom hela tiden. Jag tröstar och försöker förklara att pappan inte menar si och så som det kan låta.
Sen kan jag inte låta bli att prata med pappan. Han skulle så enkelt kunna ändra hur kan säger saker och ting, t ex "kan du vara snäll och sänka ljudet?" istället för "jag orkar inte höra det där oljudet!" Då blir det bråk mellan oss, han säger att inget han gör duger åt mig, att jag är på dåligt humör och ska klaga på allt, att han inte bryr sig om vad jag säger och att han ska hålla käften och inte bry sig mer.
Det slutar alltid med att jag tystnar och går iväg. För jag vill inte att vi ska bråka.
Sen kommer sonen till mig och gråter, för han blir så ledsen när vi bråkar. På sistone har det blivit korta, inte så högljudda men bitska diskussioner kanske varannan dag och sonen har börjat säga att han tycker att vi borde skiljas...att han inte vill bo med oss mer om vi ska bråka...våra bråk är inte alls särskilt intensiva i jämförelse med vad man kan läsa om här på FL, men det spelar ju ingen roll, det är tillräckligt för sonen...
Jag hamnar emellan mannen och sonen känner jag, vad ska jag göra? Jag tycker att min man borde se sin roll i konflikterna med sonen men det budskapet går inte fram. Ska jag låta honom hållas och fortsätta trösta sonen? Alltså, pappan säger inte hemska saker utan det är sättet han säger det på som gör sonen upprörd o ledsen.
Jag har t o m börjat tänka att det bästa kanske vore att skiljas, men det är ju inte såhär hela tiden, det blir extra mkt nu inför jul när alla är trötta, har mkt på jobbet samtidigt som julklappar ska fixas osv....
tacksam för alla reflektioner men framförallt vill jag ha tips om vad JAG kan göra.