• Anonym (orolig)

Behöver era erfarenheter när det gäller P-STAV!

Har nu bokat tid för att sätta in P-stav på Torsdag, och jag är livrädd. Har gått på p-piller innan, nevoletta, men blev nedstämd av dem. 

Jag och min sambo har kollat runt jättemycket på olika preventivmedel men har inte hittat något som är bra. Antingen är det med hormoner för min del, eller så är det kopparspiral (vilket BM inte rekommenderade då jag har väldigt mycket mens smärtor och blödningar vid mens), och kondom funkar inte alls för oss.

Nu var jag inne och läste om biverkningarna kring P-stav, och det var lite skrämmande.  

Mycket vanliga
     (1 av 10 kvinnor): Huvudvärk, akne, bröstspänningar, viktökning och oregelbundna mensblödningar och infektion i underlivet..

Vanliga (1-10 per 100 kvinnor): Yrsel, smärta/reaktion vid insättningsstället, buksmärta, illamående, gaser i magen, håravfall, humörförändringar, minskad sexlust, trötthet, viktminskning, ökad aptit, influensaliknande symtom, smärta, äggstockscystor och menssmärtor.

Jag är livrädd för viktökning, huvudvärken, minskad sexlust, håravfall, gaser i magen, yrsel osv. 

Jag vet att alla reagerar individuellt på olika preventivmedel, men vill ändå ha andras erfarenheter och åsikter i baktankarna!

-Vad tycker ni om p-stav?
    -Gjorde det ont att sätta in den?

-Fick ni många biverkningar?
    -Sluta er mens komma?
    -Hade ni mellanblödningar länge?
    -När kan man ha sex efter att man satt in den?
    -Ångrar du att du valde p-stav?

TACCCCKKK!

• Svar på tråden Behöver era erfarenheter när det gäller P-STAV!
  • Smukke
    -Vad tycker ni om p-stav? Smidig och märks inte av att den är i armen. 
    Nej,  det ska inte kännas alls. 
    -Fick ni många biverkningar? Minns bara att jag fick mens tre veckor åt gången, sen utan i två och på det igen.
    -Sluta er mens komma? Nej :) 
    -Hade ni mellanblödningar länge? Minns inte 
    Ja

Jag ska ta P-spruta denna gången, då slutade min mens komma sist. :)
    www.cappiblogg.blogg.se ♥ Nicolai 7/10-2011 ♥
  • RocketQueen

Jag har haft p-stav i flera år. Första två-tre åren hade jag ingen mens alls och mådde toppen. Sen kom allt igen. Jag blödde konstant i över sju månader tills jag fick nog och tog ut den. Försökte igen ett par år senare med samma resultat, blödde i stort sett hela tiden. Dessutom försvann all sexlust helt. Jag kommer aldrig använda stav igen iaf.

• Anonym (123)

Vad tycker ni om p-stav? Super nöjd. har satt in ny 2 ggr
    -Gjorde det ont att sätta in den? Nej du får lokalbedövning (brukar man få) 
     -Fick ni många biverkningar? Nej 
    -Sluta er mens komma? Första gången hade jag mens 10 dagar sedan ingenting, andra staven hade jag normail menscykel
    -Hade ni mellanblödningar länge? Se föregående svar
    -När kan man ha sex efter att man satt in den? Den ska funka efter 24 h, men då får du inte haft oskyddat sex en vecka innan insättningen
     -Ångrar du att du valde p-stav? Nej

• klogu

Testade P-stav efter många år med p-piller. Det var en 5 månaders lång mardröm innan jag äntligen lyckades få dom att förstå att jag värgrade ha den kvar.

Vidrigt, hemskt, fruktansvärt. Aldrig mer!

Nej, var bedövad.

-Gick upp i vikt
    -Fick sjukt mycket finnar i ansiktet, på bröstet och på ryggen.
    -Tappade all form av sexlust.
    -Hade mens varje dag dom fem månader jag hade den insatt.

-Sluta er mens komma?
    Verkligen INTE. Hade mens varje dag i fem månader.

Se ovan...

Minns inte, men typ på en gång...

Nej, egentligen inte. Man kan inte veta innan om det fungerar eller inte. Vissa mår jättebra, andra mår pest.

• JETS

Jag var inte nöjd med p-stav... Det jag minns mest var att jag blödde konstant i 5v..

Jag är också känslig för hormonerna framförallt blir jag så nedstämd och likgiltig så jag har nog prövat de mesta. Det som funkade bäst var p-ring. Sjukt smidigt att bara byta en gång i månaden.

Nackdelen är att även den innehåller hormoner men det känns som om allt gör det tyvärr. Kondom eller avhållshamhet rådde min BM mig.. Tack för det televerket.

JAg skulle ALDRIG sätta in en stav igen, lika lite som jag skulle ta p-spruta. Jag gillar inte att inte själv kunna styra över det. En P-ring kan du ta ur om du mår dåligt. En stav måste du boka tid för om det inte känns bra då den sitter i armen. I och urtagning var lite obehagligt också.

• Smukke

Vill lägga till att jag skulle få en imorgon men ångrade mig. Så har avbokat. Hoppas verkligen det funkas för dig ts :)

www.cappiblogg.blogg.se ♥ Nicolai 7/10-2011 ♥
  • Julibarn
    Funkade inte för mig, men kan säkert vara jättebra för andra.

Nej.

Det var länge sen så minns inte riktigt. Men inga allvarliga, det hade jag kommit ihåg.

-Sluta er mens komma?
    Tvärtom!

Ja, tills jag tog ut den.

Minns ej.

Det var väl ingen stor grej så ångrar det inte precis, men är lite sur över att barnmorskan ens ville pracka på mig det. I efterhand har jag fått lära mig att p-stav funkar ungefär likadant som minipiller, dvs mår du bra av minipiller så är p-stav också bra. Jag hade redan testat flera olika minipiller och haft mellanblödningar med samtliga, ändå skulle jag prompt testa p-stav innan jag fick prova hormonspiral (som sedan funkade superbra). Nuförtiden är de inte lika restriktiva med hormonspiral, vilket jag tycker är positivt eftersom det är ett p-medel som endast verkar lokalt och du slipper en massa hormoner som far runt i hela kroppen.

Ang. biverkningarna så låter de alltid så väldigt hemska (och är så väldigt många!), vilket kan vara lite oroande. Det är ju trots allt hormoner vi "leker" med. Å andra sidan står säkert många med för att läkemedelsföretagen ska ha ryggen fri utifall att. Å tredje sidan hade så många biverkningar aldrig accepterats om det var män som skulle använda dessa p-medel (p-piller för män godkänns ju heller inte med just motiveringen att de ger för många biverkningar)...

Hm, det blev långt det här :)

Mitt tips till ts, om du tycker det är läskigt med själv insättningsbiten - testa minipiller först för att se hur kroppen reagerar. Eller  om det är hormoner i kroppen som känns läskigt, fundera på hormonspiral. Barnmorskor pratar mest om kopparspiral av någon anledning?! Tycker du inte att det är nån big deal och inte är spruträdd eller så - testa staven, du kan alltid ta ut den.
  • Anonym (orolig)

Tack så jättemycket för era svar! Vad tråkigt att det varit en negativt sak för ganska många, men samtidigt en mycket positiv för andra!

Antar att jag får ta tjuren vid hornen som man säger, och bara få det gjort och hoppas att jag är en av dem som blir överlycklig med p-stav!

Att det ska vara så svårt att komma fram med självklara preventivmedel för män...... 

Svar på tråden Behöver era erfarenheter när det gäller P-STAV!