Behöver era erfarenheter när det gäller P-STAV!
Har nu bokat tid för att sätta in P-stav på Torsdag, och jag är livrädd. Har gått på p-piller innan, nevoletta, men blev nedstämd av dem.
Jag och min sambo har kollat runt jättemycket på olika preventivmedel men har inte hittat något som är bra. Antingen är det med hormoner för min del, eller så är det kopparspiral (vilket BM inte rekommenderade då jag har väldigt mycket mens smärtor och blödningar vid mens), och kondom funkar inte alls för oss.
Nu var jag inne och läste om biverkningarna kring P-stav, och det var lite skrämmande.
Mycket vanliga (1 av 10 kvinnor): Huvudvärk, akne, bröstspänningar, viktökning och oregelbundna mensblödningar och infektion i underlivet..
Vanliga (1-10 per 100 kvinnor): Yrsel, smärta/reaktion vid insättningsstället, buksmärta, illamående, gaser i magen, håravfall, humörförändringar, minskad sexlust, trötthet, viktminskning, ökad aptit, influensaliknande symtom, smärta, äggstockscystor och menssmärtor.
Jag är livrädd för viktökning, huvudvärken, minskad sexlust, håravfall, gaser i magen, yrsel osv.
Jag vet att alla reagerar individuellt på olika preventivmedel, men vill ändå ha andras erfarenheter och åsikter i baktankarna!
-Vad tycker ni om p-stav?
-Gjorde det ont att sätta in den?
-Fick ni många biverkningar?
-Sluta er mens komma?
-Hade ni mellanblödningar länge?
-När kan man ha sex efter att man satt in den?
-Ångrar du att du valde p-stav?
TACCCCKKK!