• bondmoran punkt nu

Kylskåp- varmt uppe o kallt nere :-(

Vårat kylskåp har blivit helt knas! Det är varmt uppe, ca 15 grader och kallt nere, ca 3-4 grader. Ska det inte vara tvärtom??? Och inte så stor skillnad? Vi har det inställt på kallaste temperaturen, 3 grader. 

Någon som vet hur kylskåp funkar och som kan ge tips?

Om mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle: www.bondmoran.nu eller www.bästatipsen.bondmoran.nu
  • Svar på tråden Kylskåp- varmt uppe o kallt nere :-(
  • Sale

det kan bero på vilket kylskåp du har. Läs i manualen!

• bondmoran punkt nu

Det har inte varit så förut (det står inget märke på men det är från ikea). Vi köpte det för något år sedan och det började krångla nu för någon vecka sedan.

Har tyvärr inte kvar manualen men ska höra med IKEA vad de säger.

Jag hoppades att det skulle finnas någon med kunskap här inne som kunde slänga in någon bra "gör det själv tips"

Så ni kylskåpsreparatörer som är här inne, ge mig lite tips nu!

Om mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle: www.bondmoran.nu eller www.bästatipsen.bondmoran.nu
  • Hallonröd

Ett kylskåp ska hålla samma temperatur i hela skåpet...det ska inte vara någon skillnad...

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Hallonröd
    bondmoran punkt nu skrev 2011-12-19 19:12:48 följande:
    Ok, jag trodde det skulle vara lite varmare i nedre delen där grönsakerna är men det kanske inte stämmer. Men det ska ju inte vara 15 där uppe och 2-3 där nere i alla fall....

Nej då ha man en sval i så fall som inte är lika kall men det är ett särskilt skåp då man har. Nej 15 grader är ju på tok för varmt i ett kylskåp...Obestämd
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Coyote

Skulle tro att termostaten fått spel. Kan vara dyr att byta, men eftersom det är så nytt så går det säkert på garantin.

• Pappa G

Kan vara igenfruset bakom den bakre panelen.
    3° konstant är det svårt att få ett traditionellt kylskåp att fixa utan risk för igenfrysning.
    Då krävs det dynamisk kyla (inbyggd fläkt)

• bondmoran punkt nu

Hade reparatör här nu och det verkar vara ett problem som Whirlpool har fått på sina skåp. De hade ett till med samma sak nu i veckan. 

Jag skulle mäta exakt temp genom att ställa ett glas vatten högst upp, i mitten och längst ner och mäta temp i vattnet. Sedan återkomma i morgon.

Hoppas de kan fixa det innnan jul för all min mat blir dålig Ena hyllan som håller under 8 grader är nedersta och allt får ju inte plats där...

• Pappa G

Om du inte redan testat det, så stäng av skåpet helt och låt det frosta av. (Se upp för översvämmande vatten på golvet). Matvarorna kan du ju förvara på balkongen under tiden (då det ju är kallt där ute nu med).

Kör sedan skåpet på nytt, men inställt på 5°.

Som jag skrev tidigare så fixar inte ett konventionellt kylskåp att hålla 3°..

• bondmoran punkt nu

Avvaktar först vad reparatören säger nu när jag kollat graderna i vattenglas på varje hylla och han skulle återkomma i morgon förmiddag.

Men tack för tipset! Ska testa det om han inte kan hjälpa mig.

Någon balkong har jag dock inte... Kan inte ställa ut det på trappen då katterna tar det. Men det löser sig.

Svar på tråden Kylskåp- varmt uppe o kallt nere :-(