• julimam

Hård mage hos 5 månaders.

Vänder mig hit då jag inte får någon som helst respons från vår BVCsköterska.

Har en liten kille på 5 månader som äter gröt morgon och kväll, inte en hel portion än men ca. 4 matskedar iallafall. Ammar annars. Sen vi började med gröten har han blvit fruktansvärt hård i magen, och skriker i bland för knipen. Jag ger ca. 2 teskedar av katrinplommon pure i gröten. Men han är fortfarande  hård i magen!!

Så, hur ska jag göra? Ska jag ge lite olivolja i gröten, hur mycket? Ska jag öka på plommon puren? Ska jag koka katrinplommon och ta det vattnen? Känner mig helt ny på det här:p

Tack :)

• Svar på tråden Hård mage hos 5 månaders.
  • Applepie

Katrinplommonpure brukar ju vara bra. Du kanske kan pröva att ge lite mer av det?
    Sedan vet jag att det ska finnas speciella droppar som är bra för de små när de är hårda i magen men jag har aldrig själv behövt använda de till mitt barn så jag vet inte så mycket om det. Just det, jag brukar alltid tillsätta en tesked vanlig matolja i barnmaten som jag gör också. Hoppas det blir bättre!

• Natulcien

Sluta med gröten tills han blir bra i magen. det är ju ganska tidigt att börja med fast föda vid 5 månader. Vissa bebismagar är redo då, men långtifrån alla. Om mage och tarmar inte är mogna så kan bebisen få magproblem som din bebis. Bröstmjölk är naturligt laxerande så gå tillbaka till enbart amning en period och börja sen försiktigt om med gröten, eller någon annan fast föda.

• Pacolina

Vi ger semper-droppar och sen kan man massera magen, hjälper både mot knip och för att sätta lite fart på det. Är han fem månader kan ni ju ge mer smakisar. Morot/banan/majs/blåbär är stoppande men katrinplommon/mango/päron ska verka lösande. Ge honom extra vatten också så eventuella fibrer i gröten får lite vätska, annars sväller fibrerna i tarmen och kan orsaka förstoppning. Vår BVC-sköterska sa att man kan försiktigt reta i ändtarmsöppningen med en febertermometer så kan det hjälpa dom att bajsa. Har hjälpt vår lille kille. Även om han får alvedon-suppar brukar det sätta igång. Som att det behövs lite "stimulans" så tarmen ska fatta att den ska röra sig :-P
    Sen kan ni ju testa byta gröt också. Har ni gett havre så gå över till risgröt som får ges från fem månader. Kan ha vara känslig mot mjölk- laktos/mjölkprotein ? Kanske ska prova mjölkfria alternativ ? Men det är normalt att bebisar bajsar sällan utan att det behöver vara något fel. nya matvanor skapar nog nya tarmvanpr.

Lycka till, hoppas det löser sig för er lille :)

• Nesss

Min lille var likadan och BVC kom inte med några råd heller. Katrinplommonen hjälpte inte ett dugg för honom och inte heller olja "/ Det enda som funkade för honom och fortfarande gör är filmjölk.

• Pacolina

Glömde skriva att messmör - 1 tsk, ca 2-3 ggr/dag kan hjälpa. Blanda i gröten eller ge på nappen.

• julimam

Det tog lite tid för mig att svara! Mitt i julruchen och allt:p

Men tack för era svar:) Vi ökade katrinplommonen och gav en tesked ca olivolja, och det har faktiskt fått fart på magen:)

• MammaTillDomFinaste
    Natulcien skrev 2011-12-19 14:17:57 följande:
    Sluta med gröten tills han blir bra i magen. det är ju ganska tidigt att börja med fast föda vid 5 månader. Vissa bebismagar är redo då, men långtifrån alla. Om mage och tarmar inte är mogna så kan bebisen få magproblem som din bebis. Bröstmjölk är naturligt laxerande så gå tillbaka till enbart amning en period och börja sen försiktigt om med gröten, eller någon annan fast föda.
  • elin1986

Vi hade samma problem med våran kille när han var i den åldern.

Vi testade verkligen ALLT. Katrinplommon, päron, aprikos, olja, messmör, extra mycket vatten men ändå var det 4-5 dagar mellan bajsandet och hårt var det också. Vi kände inte att vi ville slut med gröten och smakisar eftersom han älskade det men vi minskade på portionerna och jag försökte amma lite mer istället.

När han var 6 månader fick vi råd av BVC att köpa Lactulos (receptfritt) på apoteket och ge 5 ml/dag. Ibörjan var det ingen större skillnad men när vi ökade till 6-7 ml kom det igång. Nu är han 8 mån och ger det inte längre då magen verkligen fungerar och vi får byta bajsblöja minst 2 ggr/dag.
    Om det inte löst sig för er än kan jag rekommendera Lactulosen. Det är inget som är vanebildande utan man ger bara den perioden det behövs.
    Lycka till!! 

Svar på tråden Hård mage hos 5 månaders.