Ska vi behöva ha dopet 40 mil hemifrån för att sambons mamma ska kunna komma?
Jag blir inte klok på varken min sambo eller hans mamma.
Hans mamma ringde igår och frågade när vi ha tänkt och döpa våran dotter. Sen så berättar hon att en av hennes vänninor har lovat att ordna allt runt dopet (fika och sånt) om vi kommer ner och har dopet där eftersom hans mamma inte har råd att åka upp. Hon bor ca 40 mil ifrån oss.
Jag svarar att: "Jag vet inte om det går. Min släkt är ju ganska stor. jag får prata med sambon så får vi se"
hon svarar då: "det är ju inga problem, det går ju bussar och dessutom om dopet är här nere så är det ju prästen som döpte sambon och han är ju såååå gullig med barn."
Lägger på telefonen och börjar prata med smbon. Han tycker jag är orättvis och favoriserar min sida av familjen/släkten för att jag inte vill åka 40 mil och ha dopet där nere.
Grejen är den att han inte har träffat sin sida av släkten på ca 7-8 år och inte haft något intresse av det då jag frågat om vi ska åka ner o hälsa på. Har fått svaret: "Varför ska vi göra det för?" då jag frågat.
Han pratar med sin mamma kanske 2 gånger i månaden på sin höjd. Sin mormor o morfar pratar han inte med. Sin farmor kanske 1 gång varannan månad.
Jag däremot är väldigt "släktkär". Pratar med min mamma minst 5 gånger i veckan. Min mormor minst 1 gång i veckan osv. Jag träffar dom så ofta jag kan. Jag älskar högtider och födelsedagar då släkten samlas. Min sambo säger att det är "sjukligt" att vilja ha kontakt med sin familj så ofta som jag har.
Nu helt plötsligt så är jag orättvis och favoriserande då jag säger att jag inte vill åka 40 mil hemifrån och ha dopet nere hos hans mamma. Jag säger att vi kan ju betala biljetten åt henne hit o hem så kan hon ju komma. Men det passar inte det heller för sambon. Han menar att det vill hon ju inte för hon känner ju ingen här uppe. För hon lär ju inte vilja sitta bland massa folk hon inte känner..
Kan ju tillägga att han har träffat min sida och känner dom. Jag har bara träffat hans syster 1 gång.
Vet inte vad jag ska göra. Sambon är grinig på mig för detta.