• Kimona

Mår dåligt redan ett par timmar efter jag börjat dricka

Jag kan sällan gå ut eller på fest. Jag blir lite sådär lagom berusad - så att allt är på topp och man slappnar av... Men efter bara ett par timmar mår jag jättedåligt medans alla andra fortfarande håller igång.

Jag blir aldrig bakfull dagen efter. Det är som om det går från nykter till berusad till bakfull på typ 3 timmar.

Varför? Något tips om hur jag kan hålla igång längre?

Fick lämna klassfesten i fredags ett par timmar innan de flesta p.g.a att jag mådde illa. Spelar ingen roll om jag äter eller dricker alkoholfritt emellan.

• Svar på tråden Mår dåligt redan ett par timmar efter jag börjat dricka
  • Elephino

Om du mår dåligt av alkohol, varför dricker du det?

• Ayyla

Ja, låt bli att dricka alkohol helt enkelt. Eller drick folköl eller något annat med låg % så att du inte blir så berusad.

• Kimona
    Elephino skrev 2011-12-19 17:03:54 följande:
    Om du mår dåligt av alkohol, varför dricker du det?
    Jag mår inte dåligt varje gång. Dricker jag bara öl kissar jag ju ut en hel del, men groggar odyl klarar jag inte av, av någon anledning och det var det jag ville veta varför? Ingen annan blir dålig av det, men får istället bakfyllan
  • Kimona
    Ayyla skrev 2011-12-19 17:05:33 följande:
    Ja, låt bli att dricka alkohol helt enkelt. Eller drick folköl eller något annat med låg % så att du inte blir så berusad.
    men jag blir inte så berusad. Jag når bara upp till första sköna ruset, sen blir jag nykter och strax därpå mår jag illa. Jag känner mig bara berusad i 30 minuter - 1 timme beroende på vad jag druckit och sedan nyktrar jag till
  • Elephino
    Kimona skrev 2011-12-19 17:07:25 följande:
    Jag mår inte dåligt varje gång. Dricker jag bara öl kissar jag ju ut en hel del, men groggar odyl klarar jag inte av, av någon anledning och det var det jag ville veta varför? Ingen annan blir dålig av det, men får istället bakfyllan
    Det kanske helt enkelt är så att din kropp inte tål starksprit? Varför "misshandla" kroppen med något den inte tål?
  • Kimona
    Elephino skrev 2011-12-19 17:09:48 följande:
    Det kanske helt enkelt är så att din kropp inte tål starksprit? Varför "misshandla" kroppen med något den inte tål?
    jag brukar inte dricka annat än cider eller öl när jag tar med mig eget, men jag har väldigt svårt att säga nej när jag blir bjuden på något, och eftersom jag aldrig blir redlöst berusad har jag inte haft spärren att "nu räcker det"
  • Lisastina

Kan vara lite låg ämnesomsättning. Har du undertemperatur också ? dvs runt 36 istället för 37?

• MrMistopheles

hehehe kul, jag är likadan. En öl sen är jag väck.
    Det funkar bättre med gin & tonic eller enklare drinkar med inte för mycket blandat.
    men det får ändå vara i ganska små mängder, alternativt dricka lååååååångsamt,
    så räcker drinken längre och illamåendet dröjer längre med :) 

// Live and let live //
  • bodimit
    Kimona skrev 2011-12-19 17:17:51 följande:
    jag brukar inte dricka annat än cider eller öl när jag tar med mig eget, men jag har väldigt svårt att säga nej när jag blir bjuden på något, och eftersom jag aldrig blir redlöst berusad har jag inte haft spärren att "nu räcker det"
    well då får du väl skylla dig själv om duinte kan ha en spärr som talar om för dig att du inte ska dricka groggar då. gå hem tidigare istället innan du börjar må dåligt. eftersom det är ju du som bestämmer själv.
  • Kimona
    Lisastina skrev 2011-12-19 21:28:33 följande:
    Kan vara lite låg ämnesomsättning. Har du undertemperatur också ? dvs runt 36 istället för 37?
    näe jag har 37,4 tror jag. Var nyss och tog ämnesomsättningsprov och de sa att det var normalt
  • Coyote

Jag är ungefär sån. Jag måste underhålla fyllan hela tiden för att inte få frossa, må illa och känna mig allmänt sjuk.. När jag slutar dricka behöver jag somna ganska omgående, då kan jag sova mig igenom det jobbiga. Sen vaknar jag, pigg och nykter och har aldrig varit bakfull.

Eftersom jag mår som jag gör så är det inte värt att dricka, så jag låter bli det oftast. Jag vet hur jag mår senare och det är därför en lätt sak att säga nej om någon vill bjuda. Jag "behöver" vara antingen snorfull eller inte alls, annars mår jag inte bra.

• Kimona
    MrMistopheles skrev 2011-12-19 21:31:00 följande:
    hehehe kul, jag är likadan. En öl sen är jag väck.
    Det funkar bättre med gin & tonic eller enklare drinkar med inte för mycket blandat.
    men det får ändå vara i ganska små mängder, alternativt dricka lååååååångsamt,
    så räcker drinken längre och illamåendet dröjer längre med :) 
    Ja jag hade ju tagit med mig mina cider för att jag vet att jag håller mig bra med dom, men så hade de i klassen med andra ursprung med sig dricka från hemlandet och jag ville smaka. Lite för blandat, ja :P
  • Kimona
    bodimit skrev 2011-12-19 21:32:46 följande:
    well då får du väl skylla dig själv om duinte kan ha en spärr som talar om för dig att du inte ska dricka groggar då. gå hem tidigare istället innan du börjar må dåligt. eftersom det är ju du som bestämmer själv.
    Jag gick hem strax efter 22 tiden... det är tidigt
  • Kimona
    Coyote skrev 2011-12-19 21:34:00 följande:
    Jag är ungefär sån. Jag måste underhålla fyllan hela tiden för att inte få frossa, må illa och känna mig allmänt sjuk.. När jag slutar dricka behöver jag somna ganska omgående, då kan jag sova mig igenom det jobbiga. Sen vaknar jag, pigg och nykter och har aldrig varit bakfull.

Eftersom jag mår som jag gör så är det inte värt att dricka, så jag låter bli det oftast. Jag vet hur jag mår senare och det är därför en lätt sak att säga nej om någon vill bjuda. Jag "behöver" vara antingen snorfull eller inte alls, annars mår jag inte bra.
    Jag dricker så sällan så jag har inte riktigt vant mig ännu heller. 2-3 gånger om året blir det. I fortsättningen får jag hålla mig till mina cider/öl och inte smaka från andra. Kan ju vara blandningen som gör det
  • MrMistopheles
    Kimona skrev 2011-12-19 21:34:27 följande:
    Ja jag hade ju tagit med mig mina cider för att jag vet att jag håller mig bra med dom, men så hade de i klassen med andra ursprung med sig dricka från hemlandet och jag ville smaka. Lite för blandat, ja :P
    Haha, råkade ut för det på en fest. En ovanligt vacker tjej bjöd på shots och jag kunde bara inte säga nej, sen kom min kompis och gav mig en whisky. Heh, det är enda gången jag sett världen genom en fiskskål. 

Numera avslutar jag alltid kvällen med en Gin & Tonic, det verkar lugna röran på nåt sätt så "fyllan" inte känns så hård.
    // Live and let live //
  • cpOFFER

Jag har undertemp men bra ämnesomsättning. Vad har det med alkohol att göra? Nyfiken. För jag blir typ proppmätt på vilken alkohol som helst utom smutta på vin. Dricker ej heller men när jag gjorde.

• bodimit
    Kimona skrev 2011-12-19 21:35:34 följande:
    Jag gick hem strax efter 22 tiden... det är tidigt
    Då får du väl fortsätta med det...
Svar på tråden Mår dåligt redan ett par timmar efter jag börjat dricka