• annika757

Metacam gav diarré

Min hund fick diarré som biverkning av Metacam. I början var det blod också men bara helt i början, nu skiter han bara löst och behöver gå ut var 4-6 timme, dag som natt. Vi avbröt behandlingen omedelbart, jag hann ge honom 12 ml bara en gång. Men nu har detta pågått i tre dagar, och så länge har han aldrig haft diarré förut. Vet att det finns andras hundar som också reagerat på Metacam så här - hur länge varade biverkningarna? Ska jag kanske köpa något från Apoteket?

• Svar på tråden Metacam gav diarré
  • Rottis77

Det är inte helt ovanligt att dom blir dåliga i magen av NSAID, då får man ta bort det och ev sätta dom på skonkost några dagar så magen får lugna ner sig. Koka ris och vit fisk och ge i små portioner, du kan även köpa nåt som heter Diarsanyl på apoteket och ge hunden för att hjälpa magen lite till.

Varför får hunden Metacam? Det finns ju andra NSAID som han kanske inte reagerar så på.

• bodimit
    annika757 skrev 2011-12-19 18:52:18 följande:
    Min hund fick diarré som biverkning av Metacam. I början var det blod också men bara helt i början, nu skiter han bara löst och behöver gå ut var 4-6 timme, dag som natt. Vi avbröt behandlingen omedelbart, jag hann ge honom 12 ml bara en gång. Men nu har detta pågått i tre dagar, och så länge har han aldrig haft diarré förut. Vet att det finns andras hundar som också reagerat på Metacam så här - hur länge varade biverkningarna? Ska jag kanske köpa något från Apoteket?
    Vad är metacam  bra för?
  • Rottis77
    bodimit skrev 2011-12-19 22:18:24 följande:
    Vad är metacam  bra för?
    Det är Smärtstillande och antiflammatoriskt.
  • bodimit
    Rottis77 skrev 2011-12-20 07:25:00 följande:
    Det är Smärtstillande och antiflammatoriskt.
    ok.
    Är det för lederna du har köpt den?
Svar på tråden Metacam gav diarré