• Amazonka

    Hjälp! Söker kontakt familj för adopterade barn

    För ca 1,5 år sedan fick jag adoptera 2 fina barn (nu fem och sju) ursp från mitt hemland (öst europa) som är mina inte så nära släkt. De har blivit av med sina föräldrar och om jag inte gjorde det så skulle de hamna  på ett barnhem där.  Själv är jag ensamstående och över femtio. Har bott i Sverige ganska länge.        


    Jag var så optimistisk från början att det skulle gå så fint fint, kände mig stark fysiskt och psykiskt. Nu efter mer än ett år tillsammans med barnen känner jag mig trött, orklös,utbränd, irriterat på mig själv att jag tog på mig så stor uppdrag som tog så hård på mina krafter. Mest är det att jag känner mig SÅ ensam  om barnen. De är ju helt friska, sympatiska, nyfikna och normalt utvecklade, strävar efter att GÖRA saker. Om vi hade en pappa eller en mormor/farfar som skulle ge mig en andrum för att återhämta krafter, men vi har ingen släkt här i Sverige....  Jag har inte möjlihet  att betala barnvakt eller liknande. Inte heller vill jag att barnen är så ofta med någon som är med de bara för pengarna. De är ju annars med i barnomsorgsystem under tiden jag jobbar.


    Någon som är/har varit  i liknande situation? Hur har ni/du gått över det? Är tacksam om någon vill stödja i form av råd. Annars finns kanske en familje/ensamstående som t ex inte fick adoptera av ngn anledning och längtar efter att få umgås med föräldralösa barn på sin fritid. Fungera som kontakt familje. Det här kan betraktas som välgörenhet. Inga pengar i bilden. Man kan börja med några timmar och gå upp till några dagar lite då och då i fall man trivs med varandra så klart. Barnen är så glada att få träffa nya människor och är mycket tacksamma.


     

  • Svar på tråden Hjälp! Söker kontakt familj för adopterade barn
  • JAG är BÄST

    Har du pratat med din hemutredare om vad dom kan hjälpa dig med?
    Ring dit och kolla om dom har något avlastningshem till barnen.
    Vart bor du annars?

  • Amazonka

    Vi bor i stor stockholm, lite norr. Jag har dubbelmedborgarskap, har adopterad i hemland och sedan kom hit med barnen, så jag hade ingen hemutredare. Ju jag kan iaf kontakta socialen men vill bara inte gå den vägen.

  • JAG är BÄST
    Amazonka skrev 2011-12-19 20:11:35 följande:
    Vi bor i stor stockholm, lite norr. Jag har dubbelmedborgarskap, har adopterad i hemland och sedan kom hit med barnen, så jag hade ingen hemutredare. Ju jag kan iaf kontakta socialen men vill bara inte gå den vägen.
    Aj då då kan jag inte vara så till mycket hjälp då jag bor 100mil från dig.
    Men varför inte gå den vägen? dom sitter ju på utredda familjer så kan bistå med mycket. Ta den chansen, känner du inte att det funkr med just den familjen så kan du alltid byta. Avlastning 1-2ggr/mån bör du lätt kunna få avlastning.
    Du kan ju alltid ringa in anonymt och höra dig för vad som gäller och hur mycket hjälp dom kan bistå med. Du har ju som inget att förlora.
  • JAG är BÄST

    Har du ringt familjerådgivarna? dom kan vara en ide att kontakta.
    Annars om du bara vill prata med nån så finns jag här. Du kan kontakta mig via boxen så kan du få mitt nummer så kan du ringa bara för att prata, eller så kan jag ringa dig(vilket som)... Eller så kan vi bara diskutera via boxen om du vill det.

    Men nu måste jag säga åt vilden som vägrar sova här hemma{#emotions_dlg.djavulsk}

  • fabbemam

    Jag tycker absolut att du ska kontakta socialtjänsten i din kommun, de finns där för att hjälpa till! För både barnens och din egen skull tycker jag att du ska ringa IMORGON.

    Om du i alla fall inte vill ringa Socialen så ring till Adoptionsrådgivarna på onsdag kväll mellan 18 och 20
    tel 08- 612 71 50  deras hemside adress är:  www.adoptionsradgivarna.se/
    I fall du vill veta mer innan du ringer.

    Lycka till!

  • Amazonka

    Tack så jätte mkt för ditt förslag om samtalterapi (jag ska fundera) "inget att förlora" ? Kanske... har försökt ringa dit redan och frågat om det.. de sa att jag " inte har den rätten" (till kontakt familj) men "visst kan vi ta emot din ansökan och starta en utredning(!) och få se om du över huvud taget klarar av det hela" .... Har också en dålig erfarenhet av min väninna som har också adopterat ... när hon har bett socialen om hjälp så PANG! fanns det helt plötsligt massa folk i hemmet som istället för att hjälpa gick omkring och filmade hur hon umgås med barnen osv

  • fabbemam
    Amazonka skrev 2011-12-19 20:42:39 följande:
    Tack så jätte mkt för ditt förslag om samtalterapi (jag ska fundera) "inget att förlora" ? Kanske... har försökt ringa dit redan och frågat om det.. de sa att jag " inte har den rätten" (till kontakt familj) men "visst kan vi ta emot din ansökan och starta en utredning(!) och få se om du över huvud taget klarar av det hela" .... Har också en dålig erfarenhet av min väninna som har också adopterat ... när hon har bett socialen om hjälp så PANG! fanns det helt plötsligt massa folk i hemmet som istället för att hjälpa gick omkring och filmade hur hon umgås med barnen osv
    Prova med adoptionsrådgivarna, de kanske kan berätta vilken hjälp du har rätt till och hjälpa dig i kontakten med socialtjänsten.
  • bebis ja tack

    Du har alltid rätt att ansöka om att få en kontaktfamilj. Du måste ha missuppfattat socialsekreteraren eller så har hon/han uttryckt sig otydligt. De måste dock göra en utredning av din situation för att kunna bedöma om kontaktfamilj är en lämplig hjälp för dig och framförallt för dina barn. En kontaktfamilj gör inte sitt uppdrag för pengarna, det är en liten ersättning de får och guldgrävare går inte igenom socialtjänsten bedömning kring om de är lämpliga som kontaktfamilj.

    Sen reagerar jag på att du beskriver dina barn som föräldralösa. Vem är då du?

  • sunnyday23

    Hej!
    Jag skulle inte rekommendera socialen, min vännina hade hemska erfarenheter med dem, i Solna.

    Jag bor också i Solna, kommer från Vitryssland, har 2 flickor - 7 och 4.5 år gamla, och 1 pojke på 1.5 snart I vilket område bor ni? Har du killar eller flickor? Vi skulle kanske kunna boka en lekträff någon gång och se om kemin funkar mellan oss och barnen? Vad tror du om det?

Svar på tråden Hjälp! Söker kontakt familj för adopterade barn