Min dotter är 10 månader och vi har kört BLW i tre månader med många olika livsmedel. Jag tycker att det mesta funkar, det som varit svårast är gurkbitar, hårdare morotsbitar, kött och kyckling. Jag tycker personligen att man kan föreställa sig hur lätt/svårt vissa saker är att svälja och hur lätt de kan fastna. Även om bebisen får en stor bit kokt potatis i munnen är den ju ganska lätt att finfördela med hjälp av tandköttet, vilket inte en bit kyckling eller köttbit är. Men min dotter blir bara duktigare och duktigare tycker jag, och hon har aldrig satt i halsen under de här tre månaderna. Men jag tror att det är viktigt att vara lite "cool" och inte bli rädd när de hostar, då kanske man skrämmer de och så sätter de i halsen på riktigt. Ofta klarar de av biten om de får lite tid på sig.
Men lär dig hur man ska göra OM de sätter i halsen, då kan du ju känna dig säker på att du vet hur du ska agera om olyckan skulle vara framme.
Börja med "säkra" kort, typ banan, smörgåsrån, majskrokar, små smörgåsbitar, ugnsbakade rotsaker, falukorv etc. Kött kommer jag vänta med tills hon fått kindtänder, om det inte är mixat förstås, eller som köttbullar eller falukorv.