• Anonym (Jennie)

Rund som en boll efter 3 veckor på kortison???

I morgon börjar jag en kortisonkur på 3 veckor (reumatismliknande besvär) - nu har jag fått höra att jag kommer gå upp flera kg på dessa tre veckor och dessutom bli rund som en boll i bla ansiktet....

Kan det hända på bara en 3 veckorskur?

Det är inte läkaren jag fick höra det här av utan av en kollega.. Nu blir jag ännu mer nervös av att äta kortison..

• Svar på tråden Rund som en boll efter 3 veckor på kortison???
  • Momalicious

Det hände en bekant. Det sa bara poff så var hon jätterund i ansiktet till sin lilla kropp. Vet inte om hon gick upp i vikt i övrigt, inget som syntes. Vet inte hur länge hon behandlade innan hon svullnade men det kom väldigt fort iaf.

• Majsan70

Jag går upp en hel del av kortison på kort tid. Jag kan väl tänka mig att det är lite individuellt och att vissa inte alls går upp av en tre veckors kur.
    Första dagarna tappar jag dock en hel del då kortisonet funkar som vattendrivande. ( i allafall på mig)

• Anonym (Jennie)

Oj.. några tips så att man kan påverka det hela så det inte blir jättejobbigt
    Någon man inte bör äta tex eller tvärtom. Dricka lite eller mycket?

Det kommer bli så otroligt jobbigt om jag går upp..

Majsan70: går du upp av bara 3 veckor alltså?

• Majsan70
    Anonym (Jennie) skrev 2011-12-19 20:54:57 följande:
    Oj.. några tips så att man kan påverka det hela så det inte blir jättejobbigt
    Någon man inte bör äta tex eller tvärtom. Dricka lite eller mycket?

Det kommer bli så otroligt jobbigt om jag går upp..

Majsan70: går du upp av bara 3 veckor alltså?
    Japp det gör jag och med ständiga kortisonkurar så har min vikt ökat de senaste åren. Nu har jag dock gått ner 14 kilo sen i somras tack vare viktklubb...men åker jag på kortison igen så går jag upp det vet jag.

Och nej mig veterligen kan man inget göra....bara bita ihop o läka ut.

Men valet är enkelt...medicinska problem VS gå upp i vikt pga. medicin....ja min hälsa är viktigast för mig.
  • Anonym (ja)

Ja, dessvärre är risken stor att gå upp. Men tre veckor är rätt kort så med lite tur blir det inte så illa. Kroppen lagrar in fett på ställen där det finns plats och ät liksom poröst, tex magen, i halsgropen, på kinderna, i nacken som en valk, i knävecken. Du bör se upp med aptiten för den ökas kraftigt av kortison. Så se till att äta bra (grönsaker etc) och ta inte om av maten under behandlingsperioden, om du är orolig. Men en del är vatten som binds in också. Så man går ned sedan, men visst, det känns som en evighet!

Kram på dig, jag hoppas att du iallafall blir hjälpt av behandlingen! 

• Anonym (Jennie)

Tänkte bara uppdatera nu när kuren faktiskt är klar. Ja jag är rundare i ansiktet men ser mer ut som att jag blivit tjockare (2 dubbelhakor) och inte ballongrund.. vet faktiskt inte vilket som är värst... och tjock om magen också. Känner mig inte alls speciellt rolig. Och då har jag ändå ätit en låg dos!!

Svar på tråden Rund som en boll efter 3 veckor på kortison???