• Mimmlas

    Allergi hos pappa, hur är det med ärftligheten?

    Halloj, det är så att jag och min sambo ska få en son här om någon vecka.
    Sambon har en ganska mild pälsdjursallergi. Den går över när han umgås med djuren tillräckligt mycket.
    Vi har djur hemma, både katt och hund och dem känner han inte av längre.
    Men om han träffar någon annans hund så kan han känna av den igen.

    Han inte inte haft djur hemma när han var liten, när han blev större så hade de en pudel som han inte kände av alls.

    Men det jag funderar på är hur det kan bli för vår son. Kan allergin vara värre för honom och hur stor risk är det att han får den? 

    Är det bra att utsätta sig för allergenet om man har denna milda allergi som går över vid mycket kontakt?
    Tänkte på om man kan påverka hur mycket allergi det blir senare.

    Och hur märker man allergi hos spädbarn? 


  • Svar på tråden Allergi hos pappa, hur är det med ärftligheten?
  • Allergiexperten

    Hej! Allergi uppkommer hos ca 10 % av alla barn utan att de har föräldrar som är allergiska. Om ena föräldern är allergisk så ökar risken för allergiutveckling till ca 25%.
     
    Finns pälsdjursallergi hos mamma eller pappa och man dessutom har pälsdjur hemma så finns förstås en ökad risk att barnet utvecklar allergi mot pälsdjur. Det beror på att dels finns ärftlighet och dels finns daglig kontakt med allergen som ökar risk för immunförsvaret reagerar med att man blir allergisk.
    Allergi går inte över men man kan utveckla tolerans i vuxen ålder mot det man varit allergisk mot som barn. Att din man inte känner av katt och hund hemma tyder på tolerans, att han känner av andra hundar beror säkert på att allergenhalten bli för hög och därför känner han av allergin.
      
    Hos spädbarn kan det vara svårt att märka allergi, kanske klåda i ögonen och nysningar kan förekomma och när barnet blir större kan astmasymtom tillkomma.   
    Det du kan påverka är att inte utsätta barnet för tobaksrök eftersom man vet att rök är farligt för spädbarn och desstutom kan främja allergiutveckling. Dessutom finns ju förstås en ökad risk att barnet utvecklar allergi mot pälsdjur eftersom ni har hund och katt hemma.
    vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden Allergi hos pappa, hur är det med ärftligheten?