• Myzan

Avlösning till sonen med ADHD???

Är det någon av er som har avlösning i hemmet?

Jag har en son som ha rADHD och vi funderar på att skaffa någon form av avlösning i hemmet så vi får lite andrum. Han är hyperenergisk och kan inte orsak och verkan så ibland gör han illa sina småsyskon när leken blir för ivrig.

Hur går man tillväga och hur mycket får man kämpa?

• Svar på tråden Avlösning till sonen med ADHD???
  • Vintergatan

Har en dotter som snart ska utredas. Vi tror adhd. Vår livssituation låter precis som er. Vi är helt slut och funderar på att separera för att vi orkar inte mer. Vi fick tipset idag av min kollergas syster som är chef inom Socialen.

Att vi i väntan på utredning ska kontakta biståndsbedömmaren/biståndshandläggaren som ger beslut genom LSS lagen. Att vi ska ansöka om att få avlastning. Får vi ett nej så ska vi ha det skriftligt. Sen söka samma sak genom SOL-lagen. Blir det ett nej där också ska man få det skriftligt och sedan göra en överklagan till SOL igen. Enligt min kollergas syster som är insatt så ska vi ha rätt till hjälp.

Vi har även ansökt om bistånd via skollagen. Det gick via elevhälsan i kommunen. Vår dotter är i behov av rutin och klarar inte av att vara ledig en dag och ska på dagis nästa. Hon behöver få komma till dagis varje dag. Vi fick iaf beviljat 3 timmar extra nu. Vi kommer att överklaga eftersom vi behöver minst 10 timmar till. Jag är hemma och är föräldra ledig och då får dottern bara vara på förskolan 15 timmar delat på 3 dagar. Detta fungerar inte alls.

Hoppas du fick några tips, vet inte om det fungerar eftersom vi inte kommit så långt med detta ännu. Men jag tror att desto mer detaljerade ansökningar man har så är det lättare att det beviljas. Lycka till !! =)

• JoWiAn

Vi har avlastning via kommunen. Inte LSS, för får man en adhd diagnos så ligger man inte under LSS.

• Frogstomp

Min lillebror hade avlastningsfamilj, i en helt annan stad, som han fick åka till ibland, via soc blev det!

• Myzan

Jag kontaktade stadsdelsnämnaden och dom hänvisade till sina biståndshandläggare...så nu får vi se vad som händer.
    Som jag har förstått det så är det kommunen som har hand om LSS-frågorna. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

• JoWiAn
    Myzan skrev 2011-12-21 15:00:45 följande:
    Jag kontaktade stadsdelsnämnaden och dom hänvisade till sina biståndshandläggare...så nu får vi se vad som händer.
    Som jag har förstått det så är det kommunen som har hand om LSS-frågorna. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Men du ska inte alls tänka LSS. LSS hjälp innefattar inte adhd eller när man är utan diagnos. Ska du ha hjälp så ska du ta kontakt med socialkontoret. DE kan hjälpa till med en avlastningsfamilj om de bedömer att det finns underlag för det.
  • JoWiAn

Du ska inte alls tänka LSS. LSS innefattar inte adhd eller när man är helt utan diagnos. Har man därimot autism så ligger det under LSS. Du ska kontakta socialkontoret som ev kan hjälpa till med en avlastningsperson/familj om de beslutar att det finns behov av det.

• JoWiAn

Oj det blev dubbel. internet uppkopplingen fick lite frispel s¨å trodde inte det kommit med... men men..

Svar på tråden Avlösning till sonen med ADHD???