• Joico

Var (?) under nageln

Jag slog min nagel i en skåplucka igår. Jävligt hårt, så den liksom knäcktes 2mm ner, på den delen som sitter fast i fingret så att säga (nagelbädd kanske det heter?). Idag gör det ganska ont och nu lyste jag med en lampa och såg nå gultgrönt gegg där under, mellan nageln och nagelbädden Kräks What to do? Inget?

• Svar på tråden Var (?) under nageln
  • Insanejane77

Jag tror du ska låta nageln vara, inte pilla på den och inte linda in fingret i bandage osv utan lufta. Troligtvis kommer din nagel att trilla av och det tar väl kring ett halvår så har det vuxit ut en ny nagel. Om nageln sedan är halvt av och halvt på nagelbädden så är det bästa att använda lite sårtejp för att undvika att slita loss den innan den är redo att falla av.
    Lycka till!

• Joico

Nageln är kvar, den ser ut precis som vanligt. Har ganska långa naglar. Den har liksom inte gått av utan den bara böjdes bakåt så den lossnade under (från fingret), mest i högra hörnet typ 2mm ner. Den glappar lite om man lyfter så att säga. Kanske ska jag klippa av tippen så jag slipper fastna eller slå i samma nagel igen, iomed att den glappar lite. Men jag ska inte göra nåt åt varet? Det är ju äckligt Obestämd fast det syns inte om man inte lyser in under nageln

• Insanejane77

Ja klipp av nageln så den är kort. Du kommer inte tappa nageln genast, det  brukar ta några några veckor innan den dör. Inte säkert att du alls kommer tappa nageln heller men jag har själv slagit i mig på liknande vis, två gånger på stortån och en gång på tummen, och då ramlade nageln bort efter en tid.
    Om du är osäker så ring 1177 och kolla med dom Glad
    Lycka till!

Svar på tråden Var (?) under nageln