Kennel
" dessa hundar ofta gör utfall mot andra hundar etc."
En hund som beter sig så måste du ju ha uppfattat som opålitlig? Men visst,. det var inte det ordet du använde. Å andra sidan citerade jag dig itne heller...men jag skulle väl använt ditt ord "lynnig" för att vara korrekt. Mina argument kvarstår dock. Man kan inte döma ut en hel ras på hörsägen. Isåfall skulle ju Golden Retriever förbjudas i hela världen eftersom den toppar statistiken på människobett. Att det beror på att den hunden är överrepresenterad hos barnfamiljer och att den kanske ofta blir trängd av barn som inte kan lämna hundar i fred talar ju inte statistiken om.
KAN vara lynniga är ju desutom fruktansvärt diffust. Vilken ras kan inte vara lynnig? Menar du tex att det inte finns en enda New Foundland som bitit nån människa nån gång? När det gäller så stora raser är det dessutom lite svårt att inte göra sig illa ibland. Leonberger är en otroligt livlig ras, inte alls som New Foundland som du förmodligen vet. Lejon är överallt och ingenstans, de har en otrolig energi och jag antar att du vet att unghundar gärna hoppar och nafsar när de leker? Ett nafsande från en 50 kilos hund känns ganska bra! jag vet att inte du skrev nåt om lek eller unghundar så påpeka inte det snälla, det var bara ett exempel.
Vet du varför den Leonbergern bet? Är du HELT SÄKER på att det var oprovocerat? Isåfall är det naturligtvis fel på hunden, ett mentalt fel eller vad som helst men jag vidhåller att inte många hundar biter med avsikt att bita! de kan bli skrämda, uppfatta signaler som vi inte hinner se eller liknande. Och hur "kollade du upp runt om i landet" att Leonberger ofta gör utfall mot andra hundar? Har du tex nånsin varit på en utställning med Leonberger? Där finns ju många hundar samtidigt på trånga utrymmen. Jag har aldrig sett ett enda utfall!!