• Annanas81

Någon som har en Leonberger??

Hej hej.

Jo jag undrar om någon här inne har en leonberher? Det är en hundras som jag och min sambo är intresserad av. Skulle vilja veta mycket om dem. Hoppas ni kan hjälpa mig. Vi planerar barn och har hört att den är väldigt barnvänlig och att den är en bra sällskapshund, vakthund och familjehund. Stämmer det? Skulle vara tacksam för svar!

Kram på er!

• Svar på tråden Någon som har en Leonberger??
  • längtarefterbarn

Har inte heller nån Leonberger men har bestämt vilken uppfödare jag ska köpa av!
    Träffade henne coh hennes hundar i flera timmar igår och är nu mer övertygad än nånsin om att det är rasen för oss! LJUVLIGA hundar! Jag var i sjunde himlen hela dagen!

Har duträffat nån Leonberger "live"? Det är ju en oerhört stor hund, det måste man vara medveten om. Och den kräver ganska mkt av sin ägare speciellt i uppväxten eftersom en hund av den storleken i trotsåldern är lite att kämpa med. Men jag har känt flera Leonberger och de är verkligen fantastiska hundar! Barnvänliga är de absolut, men inga hundar ska ju nånsin lämnas ensamma med barn så det är ju egentligen ingen hund som inte är barnvänlig. Mer en individfråga tror jag.

Det är ju samma sak med vakten och familjebiten. De flesta Leonberger är nog väldigt bra i familjer men en av de jag träffade igår är tex vansinnigt svartsjuk och blir tokig om nån annan hund kommer i närheten av hans matte så återigen är det en individfråga - men visst är det härlga hundar?!

Fast jag tycker itne att nån ska skaffa barn och valp samtidigt, oavsett ras. Det är inte rättvist mot varken hund eller barn....

• chris mamma

jag har haft en leonberger och är helt tokiga i dom,en snällare hund får man nog leta efter,en bra vakt hund vet jag inte om jag skulle kalla det iallafall inte min hund,hon lyfte inte ens på huvud när man kom hem om kvällarna,våran hund skällde så gott som aldrig hört henne göra det 2gånger.jätte barnvänlig och en perfekt sällskaps hund som tar ganska mycket utrymme,har hört att en del leonberger får problem med höftena våran hade lite problem men inte så farligt.

tycker absolut att ni ska skaffa en sån...

• Annanas81

Tack så mycket för era svar. Nu vet jag vad jag ska tänka på osv. Det verkar ju vara en perfekt ras för oss. Vi har ju all tid i världen för en sådan hund och barnet kommer ju inte än på ett tag. Vi har precis börjat försöka lite, men tar det lugnt. Börjar nog med lite uppvärmning, en hund. Och sen både hund och barn. Har inga barn nu, så är lite nervöst . Vi har ju ganska stor lägenhet och letar efter hus. Så det ska nog gå bra. Tack ännu en gång

//Annanas81.

• längtarefterbarn

Har ni börjat kolla på uppfödare och så?
    Vi har kollat runt och haft kontakt med alla uppfödare som tillhör Svenska Leonbergerklubben och kommit fram till att det är väldigt stor skillnad på hur seriösa de är i sin avel. Leonberger har ju väldigt smal avelsbas så man tillåter hög inavelsgrad, men kolla runt många ggr för att vara säkra!! De har väldiga problem med höfterna, så kolla att föräldradjuren är friröntgade!
    Lycka till! Vi kanske blir emd Leonberger samtidigt! *längtar*

• Annanas81

Vi har kollat efter uppfödare men inte hittat någon än. Idag var vi inne på svenska kennelklubb sidan och läste lite om rasen. Vi ska kolla så mycket som möjligt på olika kennel och ringa dem. Vi vill veta allt innan vi skaffar oss en liten sötnos . Längtar också väldigt mycket. Skulle vara kul att få samtidigt.
    Har du några uppfödare du kan rekomendera?

//Annanas81

• längtarefterbarn

www.slbk.com/
    Adressen går till Svenska Leonbergerklubbens hemsida. Där finns precis ALLT du vill och behöver veta om Leonbergern.
    Uppfödarna som finns på den sidan ska vara Ok allihop. Kolla valplistan och välj en kull som följer deras rekommendationer.
    Själv ska jag köpa valp av Petra Junehall på dragongårdens Kennel. Hoppas det blir snart, det beror lite på hur det blir med bäbis och så....Blir vi gravida får valpen vänta. Annars står vi i kö till en valp i sommar.
    men det finns många andra bra uppfödare oxå, kolla runt på deras hemsidor, kolla hundata och så vidare.

• rastom32

Hej hej

Måste ju lägga mig i ju ... Vi är ägare till ett 'lejon' 6 år har hon hunnit bli nu o jordens goaste
    Men vi skaffade henne faktiskt när vår yngste var knappt 1 år... idag är jag glad över det - för dom har vuxit upp ihop, även med min store son som var 3 år då... men precis just då, så var det verkligen jobbigt - som att få ett 3'e barn typ!
    Men det blev bra ändå!

Vi är helnöjda med rasen, men har faktiskt - ärligt talat - hört lite negativt om rasen på senare år... att den varit osäker typ... mm. minns inte detljaer så, men jag kan tycka - 'ingen regel utan undantag'.

Däremot vill jag påpeka att det ÄR en stor stark ras som kräver en fast hand - den ska ju stå lägst i rang i familjen, 'no matter what'

Kram *S*

• rastom32

...har några bilder på henne i galleriet om du vill kika Vi köpte henne i Linköping på 'Johandy's kennel', men skulle egentligen haft från 'Skorres kennel' i Örkelljunga.... fast vi ville gärna ha en tik o den kullen i Ö-ljunga blev nästan bara hanar, därav köpet i L-köping Det blev bra det med

*S*

• Annanas81

Din hund var verkligen söt, nu är jag helt säker på att jag ska ha en.

Tack för sidan, den verkar jättebra!

• Jenny7804

Vi har en leonberger kille som är 3 år. Han är världens goaste o allt . Vår dotter har blivit allergisk! Usch det är så jobbigt. Hon har visat förut allergi mot katt då vi hade en men hen omplacerade vi o då blev hon mycket bättre. Men nu har den "kommit" fram igen! Vi har alltid haft hund sen hon föddes och först nu så har "bägaren" runnit över som sköterskan förklarade det som tog testen.

Hur ska man hitta ett nytt hem som är bättre än sitt eget till den man älskar! Visst allt för dottern men man vill ju att han ska få det bra.

Lycka till med hundletandet!
    /Jenny

• längtarefterbarn

jenny7804

Usch det låter verkligen inte roligt! Vi har en liten cavalier just nu och jag skulle nog gråta hjärtat ur kroppen om vi var tvugna att göra oss av med honom! Lider verkligen med dig!
    Har ni nåt hem på gång?

• Jenny7804

Nej inte än. Har väl inte kollat så jättemycket. Har träffat en familj förut men det kändes inte rätt så jag kunde inte skicka honom till dem. Än är hon inte jätteallergisk som tur är men vi har separerat för 2 år sen hennes pappa o jag o nu har han börjat tjafsa om att hunden är kvar. Så man vet inte vart det kan ta vägen om jag inte hittar nåt snart :(

• Kennel

misstolka mig inte nu,jag tycker att Leonberger är en underbar ras,men jag måste oxå påpeka att det är en ras som har rykte om sig att vara lynniga.
    vi tänkte köpa en leon,men dagarna innan köpet ringde ägaren och talade om att hunden utan anledning farit ut o bitit en av hennes väninnor!
    när jag sedan gick vidare i ärendet och kollade upp detta mer noga runt om i landet,fick jag veta att dessa hundar ofta gör utfall mot andra hundar etc.
    antagligen pga vaktinstinkten som på ngt sätt då satt sig fel.
    så vi valde istället newfoundland,som är helt utan sådana instinkter och har aldrig ångrat en sekund.
    vi är själva nu uppfödare av just newfoundland och väntar vår första kull till sommaren.

men nu säger jag ju som sagt inte att du INTE ska skaffa en leon.
    men kanske vänta tills barnet blivit äldre.
    vår förste njuffe skaffade vi dock när yngste sonen bara var 3 mån och det funkade utmärkt.

• längtarefterbarn

Fast det där med lynnet är vida överdrivet.
    Alla hundar kan bitas eftersom alla hundar har tänder. Men givetvis är det där en anledning till att man ska välja föräldradjuren noga. Se till att föräldrarna är mentalbeskrivna och helst godkända på skott.

Sen är jag av åsikten att man inte låter bli att köpa en hund pga hörsägen!! Dessutom är det mycket sällan en frisk hund biter någon utan anledning! Hunden kan ha blivit rädd, misstolkat väninnans beteende eller liknande. Jag är INTE av uppfattningen att Leonberger är opålitliga. Men däremot erkänner jag att jag har förutfattade meningar om andra raser. Jag litar tex inte på schäfrar eftersom jag uppfattar dem som lynniga men det betyder inte att schäfern är en opålitlig ras.

Usch det blev snurrigt det här. Men mitt råd är helt enkelt att inte lita på mig som säger att de är fantastiska och inte lita på Kennel som säger att de är opålitliga! Åk runt til alla uppfödare av Leonberger som du bara hittar och TRÄFFA hundar, umgås med dem och bilda dig en egen uppfattning!

• längtarefterbarn

Kennel:
    Jag har för övrigt INGETING emot Njuffar heller, tycker de är underbara hundar de oxå! Så ta inget av mitt inlägg personligt.

• Kennel

stopp,stopp! jag har aldrig sagt att de är opålitliga...
    de kan vara lynniga är det enda jag sagt.
    lägg inte ord i mun på andra

• längtarefterbarn

Kennel

" dessa hundar ofta gör utfall mot andra hundar etc."

En hund som beter sig så måste du ju ha uppfattat som opålitlig? Men visst,. det var inte det ordet du använde. Å andra sidan citerade jag dig itne heller...men jag skulle väl använt ditt ord "lynnig" för att vara korrekt. Mina argument kvarstår dock. Man kan inte döma ut en hel ras på hörsägen. Isåfall skulle ju Golden Retriever förbjudas i hela världen eftersom den toppar statistiken på människobett. Att det beror på att den hunden är överrepresenterad hos barnfamiljer och att den kanske ofta blir trängd av barn som inte kan lämna hundar i fred talar ju inte statistiken om.

KAN vara lynniga är ju desutom fruktansvärt diffust. Vilken ras kan inte vara lynnig? Menar du tex att det inte finns en enda New Foundland som bitit nån människa nån gång? När det gäller så stora raser är det dessutom lite svårt att inte göra sig illa ibland. Leonberger är en otroligt livlig ras, inte alls som New Foundland som du förmodligen vet. Lejon är överallt och ingenstans, de har en otrolig energi och jag antar att du vet att unghundar gärna hoppar och nafsar när de leker? Ett nafsande från en 50 kilos hund känns ganska bra! jag vet att inte du skrev nåt om lek eller unghundar så påpeka inte det snälla, det var bara ett exempel.

Vet du varför den Leonbergern bet? Är du HELT SÄKER på att det var oprovocerat? Isåfall är det naturligtvis fel på hunden, ett mentalt fel eller vad som helst men jag vidhåller att inte många hundar biter med avsikt att bita! de kan bli skrämda, uppfatta signaler som vi inte hinner se eller liknande. Och hur "kollade du upp runt om i landet" att Leonberger ofta gör utfall mot andra hundar? Har du tex nånsin varit på en utställning med Leonberger? Där finns ju många hundar samtidigt på trånga utrymmen. Jag har aldrig sett ett enda utfall!!

• Kennel

det är just på utställningar bl a som jag hört om många lejon som gjort utfall mot andra.
    men jag bedömmer absolut inte rasen som "farlig" på ngt sätt som sagt.
    eller opålitlig.
    det är stor skillnad på lynnig och opålitlig.
    och jodå,jag vet att det var helt oprovocerat när det gällde den hunden och visst,det måste vara ngt fel i huvudet där,men det ändrar inte det faktum att jag sen hörde mig för o fick veta att rasen har ett rykte om sig att vara lynnig

• längtarefterbarn

Ok, ja iofs är det väl tur att inte alla har samma uppfattning om saker och ting. Det vore onekligen jä-ligt tråkigt.
    Ledsen om du har så dåliga erfarenheter av Leonberger när jag inte alls har det. Men å andra sidan verkar du ju ha hittat en annan ras du verkligen trivs med. Lycka till emd uppfödningen"

Svar på tråden Någon som har en Leonberger??