• lo g

Saffrans tokig hund!

Har förstått efter att googla att saffran ska inte hundar äta efterdom det kan vara giftigt i stora mängder!

Men nu har våran hund fått smaka lussekatter av våran söta dotter på 1.5 år. Inga stora mängder och hon har inte visat någon reaktion på dem.

Sedan dess är hon helt tokig. Äter vi en lussekatt ska hon bara ha den. Hon nästan tar den ur munnen på oss. Hon brukar aldrig ta mat eller tigga som hon gör nu!

Hon står till och med och skäller i köket mot bänken där vi har lussekatter i påsar. Hon ska bara ha en.

Är det något med saffran som gör att hundar bara vill ha mer. Nästan som kattmynta och katter? Eller är det bara vår tik som har fått mersmak av det?

• Svar på tråden Saffrans tokig hund!
  • Jäjd

Alltså hundar, de flesta, är väldigt förtjusta i mat.
    Det är förmodligen inte saffranet det handlar om, utan klart som fan hunden vill bli matad med fler goda bullar...  

Hide your face so the world will never find you
  • lo g

Jo men hon har aldrig blivit så här tokig över vanlig mat! Vi kan ha mat på bordet och visst hon säger till att hon vill smaka mer av det dottern gett men hon ger sig efter ett tag vilket hon inte gör nu!

• TriasBlanca

Haha jag har en tik som också är helt tokig i det. Hon blir helt vild! Har aldrig sett en hund reagera på någon mat på det sättet. Det räcker med att hon känner doften:)

• Lacey

Saffran är giftigt för både djur och människor, men den mängd som är i lussebullar är ok. Vissa örter och kryddor tilltalar djur, min ena katt är tokig i saffran.

• ModestyB

Vår hund är också galen i saffran, men snäppet populärare är kanelbullar.

• lo g

Vad roligt att se att andra hundar också reagerar på det!
    Idag var vi och hälsade på svägerskan och vår tik ställde sig och skällde framför diskbänken.

Först trodde jag att hon skällde på doften av den nygräddade pajen men den stod i andra delen av rummet.
    Jag nämde för svägerskan att sådär skäller hon bara hemma när hon känner lukten av lussekatter.

Då berättar hon att hon idag slängt några lussekatter som blivit torra i soperna under diskbänken. Så det är helt klart saffranet hon känner!
    Tycker det är lite lustigt!

• 071001

Jo, kollegans hund på jobbet var helt galen när jag åt en lussekatt. Hon hoppade och högg efter den hela tiden.

Svar på tråden Saffrans tokig hund!