• marialaoo

Fråga ang pepparkakshus

Hej! Jag tycker det är jätte jobbigt att använda smält socker till att få ihop pepparkakshusen så dom senaste åren har det slutat med att den hamnat i soptunnan.

Men jag undrar om man kan sätta fast det med glasyrtub istället? Tar det lång tid att torka?

• Svar på tråden Fråga ang pepparkakshus
  • Sacre

Japp, det funkar. Men tar längre tid att torka. Du kan stötta upp huset med glas runt omkring och i, och låt det torka under natten.

• mrshannah

Ett annat tips om ni inte tänkt äta den (de flesta äter ju dock upp den) är att sätta fast med karlssons superklister. Då sitter det :)

Vet faktiskt inte om glasyr men tror det är värmen i sockret som stelnar när det blir kallt som gör grejen, tror inte det blir samma med glasyr.

• Adamama

Om man inte tänker äta det kan man ju limma med vanligt hobbylim. Det är allra enklast.

Ska man däremot kunna äta, så är nog tyvärr smält socker det enda. Kristyr eller glasyr är inte alls lika hållbart. Kanske om man ska bara sätta ihop en skorsten eller så. Men inte själva konstruktionen av huset, den ska ju bära hela taket. Det kommer rasa.

Jag smälte sockret i traktörpanna i år, det var lättare tyckte jag än som jag gjort tidigare i mindre kastrull och sedan försöka smeta.

♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • Birka

Jag gör egen glasyr, torkar på någon minut. Lite äggvita, någon droppe citron och massor av florsocker Den ska vara tjock!

• Birka
    Adamama skrev 2011-12-20 16:21:37 följande:
    Om man inte tänker äta det kan man ju limma med vanligt hobbylim. Det är allra enklast.

Ska man däremot kunna äta, så är nog tyvärr smält socker det enda. Kristyr eller glasyr är inte alls lika hållbart. Kanske om man ska bara sätta ihop en skorsten eller så. Men inte själva konstruktionen av huset, den ska ju bära hela taket. Det kommer rasa.

Jag smälte sockret i traktörpanna i år, det var lättare tyckte jag än som jag gjort tidigare i mindre kastrull och sedan försöka smeta.
    vårt hus håller
  • marialaoo
    Birka skrev 2011-12-20 16:24:27 följande:
    Jag gör egen glasyr, torkar på någon minut. Lite äggvita, någon droppe citron och massor av florsocker Den ska vara tjock!
    sätter du ihop pepparkakshuset med det eller dekorerar du bara med glasyren?
  • Birka
    marialaoo skrev 2011-12-20 16:25:59 följande:
    sätter du ihop pepparkakshuset med det eller dekorerar du bara med glasyren?
    Sätter ihop huset med den och dekorerar förstås.
  • marialaoo

tycker ni det är svårt och stoppa ihop huset med smält socker? något tips?

• Pyttismamman

Jag har hört att en del limmar ihop huset med limpistolen, dock har jag inte testat själv.  Jag smälter alltid sockret i gjutjärnsstekpannan och doppar sidorna där när det ska monteras.

• marialaoo
    Jusefeajn skrev 2011-12-20 16:39:37 följande:
    Limpistolen är allra bäst ! :) 
    Jo, men vi äter upp det sen så det går inte.
  • Adamama
    Birka skrev 2011-12-20 16:25:15 följande:
    vårt hus håller
    Vårt hus för två år sedan gjorde det inte.    Men vi hade kanske för mycket dekoration på taket.
    ♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • Scraptroll

Jag brukar variera mig i hur jag sätter ihop pepparkskshuset.
    I år hittade jag ett toppenrecept på kristyr som gick väldigt bra att bygga ihop med och dekorera.
    1äggvita, 4dl florsocker, 2krm ättikssprit. Den blir riktigt seg och det är bäst när man ska fästa ihop. Börja med att fästa ihop väggarna och låt det torka, sedan fäster du dit taket.
    Men man får så klart vara lite mer försiktig och tålmodig när man arbetar med kristyr istället för smält socker.

Svar på tråden Fråga ang pepparkakshus