• Sofistikerad

När ska man börja ta ägglossningstest?!

Hej! Jag o min fina sambo ska testa med ägglossningstest den här månaden. Jag har gjort de för längesen så jag vet hur allt funkar.. MEEEN! De står att jag ska börja testa imorgon, på dag 12, och igår märkte jag av ägglossningssekret. Då blev ja förvirrad om ja skulle börja testa då istället ifall ÄL va tidig. 

Hur tidigt kan kan sekretet sätta igång? kan de vara flera dagar innan ÄL kommer? Eller e jag försent ute nu? Ååååh jobbigt! 

Hoppas nån har nå bra svar till mig! 

• Svar på tråden När ska man börja ta ägglossningstest?!
  • sweasmamma

jag har en cykel på 24 dagar . testade dag 8 sen dag 9 fullt utslag . så ligg på!!!!! =) men fortsätt med stickorna

• GulTussilago

Jag har en cykel på 29 dagar (oftast, men är ibland längre)
    Enligt tabellen i bruksanvisningen ska jag börja testa på dag 13, men de gånger jag testat har jag börjat tidigare och fått:

Dag 10: Inget eller väldigt svagt streck
    Dag 11: Svagt streck (men fullt synligt)
    Dag 12: Starkt streck (som kontrollinjen eller något starkare)
    Dag 13: Ännu starkare streck

Så jag har väl ganska lång lutealfas antar jag (=tidig ägglossning), fast i och för sig så sker ju själva ägglossningen efter att man fått utslag på testen.. Men det stämmer ändå inte med tabellen i bruksanvisningen..
    Mitt ägglossningssekret kommer ungefär dag 12 (är äggviteliknande då, innan mer klibbigt)

Man ska för övrigt helst testa på eftermiddagen/kvällen!

Lycka till!

• Duochjag

Jag får vad jag tolkar som ägglossningssekret (trådigt och som rå äggvita efter att inte ha haft flytningar alls) dag 12.... ÄL testet har visat utslag dag 17.... så jag börjar numera testa dag 15.

DVS... jag börjar testa 3 dagar efter sekretet så jag tror absolut inte det är försent att börja testa dagen efter för din del... (även om det ju är i senaste laget just denna gång med tanke på när du började tråden, men till nästa gång Flört )

Denna artikel är mycket intressant, handlar om just sekretet och fertilitet!

humrep.oxfordjournals.org/content/19/4/889.full

Svar på tråden När ska man börja ta ägglossningstest?!