• 071001

Hjälpmedel för att få bort sminkfläckar från en skjorta?

Fick den klassiska puder-randen i kragen på min nya skjorta (benvit, 40 graders tvätt). Har tvättat med med Vanish, haft på lite utspädd klorin men fläcken kvarstår. Finns det något mer jag kan prova?
    Skjortan var bara använd en gång så det känns surt om den ska vara passé redan. 

• Svar på tråden Hjälpmedel för att få bort sminkfläckar från en skjorta?
  • 071001

Inga fläck-experter inloggade? Inga amatör-idéer av er som läst?
    Fläckarna är inre borta efter flera omgångar med rent klorin.
    (Jag undrar hur det är möjligt att puder kan sitta så hårt)  

• Omega83

Ättika brukar vara stående i sådana här trådar =) YES handdisk direkt på fläcken kan fungera. Maskindisktablett i varmt vatten och stoppa ner skjortan brukar fungera ypperligt. Däremot är ju fläcken svårare att få bort ju fler gången man redan behandlat den

• Golvmoppen

YES- diskmedel tar jag nästan alltid på skjortkragar. Ta det på torrt plagg och låt ligga lite, sedan in i maskinen och tvätta vanligt. Tänk på att ta mindre tvättmedel, då det blir mkt lödder/skum av YES.

• Coyote

Ättika tar inte bort fläckar, det tar bara bort lukt. Testa galltvål kanske?

• 071001

Vet ni, tack för tipsen, men skjortan gick sönder. Frätte hål på den. Vet inte om det var vanishen eller klorinet men sönder är den. Så jag kan inte använda den i alla fall.

• Coyote
    071001 skrev 2011-12-22 16:42:54 följande:
    Vet ni, tack för tipsen, men skjortan gick sönder. Frätte hål på den. Vet inte om det var vanishen eller klorinet men sönder är den. Så jag kan inte använda den i alla fall.
    Klorinet tippar jag på. Vad synd!
  • 071001

Ja, bergis klorinet. Samma sak hände dock med Vanish på en kashmirkofta för lite sen. La den i blöt med lite vanish och sen var det hål i hela koftan. 

Svar på tråden Hjälpmedel för att få bort sminkfläckar från en skjorta?