• Anonym (cilla)

Medicinsk abort i vecka 12..

Är livrädd, ska göra en medicinsk abort om en vecka och är i vecka 12(11+3) ska få en tablett den 25 och fyra slidtabletter den 27. Vet någon hur ont detta gör? Hoppas inte jag kommer få skrapas efteråt då hade läkaren lika bra kunnat välja kirurgisk abort till mig ju.. Någon som gjort medicinsk abort så sent?

• Svar på tråden Medicinsk abort i vecka 12..
  • Sweet life

Från vecka 12 måste man göra en medicinsk abort. En sk. sen abort i två steg..

Det kommer bli som en förlossning, men skillnaden är att fostret är så pass litet att du inte kommer behöva krysta... Smärta kan du räkna med, men du kommer få så mycket smärtlindring som du behöver...

• Anonym (cilla)
    Sweet life skrev 2011-12-20 19:51:44 följande:
    Från vecka 12 måste man göra en medicinsk abort. En sk. sen abort i två steg..

Det kommer bli som en förlossning, men skillnaden är att fostret är så pass litet att du inte kommer behöva krysta... Smärta kan du räkna med, men du kommer få så mycket smärtlindring som du behöver...
    Jag har googlat lite men hittar bara skräckhistorier om infektioner och sånt.. Finns det ingen som har gjort en liknande abort som det gått bra för? Jag vill bara att de ska vara över nu 
  • Anonym

Jag gjorde en medicinsk abort i vecka 10 och det gjorde inte alls ont! Bara som lite mensvärk!

• Anonym

Jag har gjort en medicinsk abort i v.6 tror jag att det var. Det jag tyckte var jobbigt var mängden blod, smärtan kunde man stå ut med! Sen har ju du gått dubbelt så länge än vad jag hade men det behöver inte betyda att det ska göra mer ont för det. Det är så olika för alla! Hoppas det går bra för dej. Du behöver inte vara rädd!

• Anonym

Man kan göra medicinsk abort under alla veckor.
    En del mottagningar har som rutin att göra kirurgisk from v 9+0 tom v 11+6.
    Andra erbjuder båda metoderna.
    Enligt svensk lag har man rätt att göra kirurgisk tom v 13+6.
    Men alla läkare vill inte det efter v 12+0. Man får fråga om det...
    Om ingen läkare vill göra kirurgisk efter v 12+0 så är det medicinsk igen som gäller.

Men är du i v 11+3 idag?
    Eller när du ska få första tabletterna?

Är graviditeten kortare än v 12+0 när du ska få antihormon så kan du kräva kirurgisk om du vill.    
    Är den över det så kan du försöka få kirurgisk men läkaren avgör.

Finns det inga tider före jul??

• Anonym (cilla)
    Anonym skrev 2011-12-20 22:12:55 följande:
    Man kan göra medicinsk abort under alla veckor.
    En del mottagningar har som rutin att göra kirurgisk from v 9+0 tom v 11+6.
    Andra erbjuder båda metoderna.
    Enligt svensk lag har man rätt att göra kirurgisk tom v 13+6.
    Men alla läkare vill inte det efter v 12+0. Man får fråga om det...
    Om ingen läkare vill göra kirurgisk efter v 12+0 så är det medicinsk igen som gäller.

Men är du i v 11+3 idag?
    Eller när du ska få första tabletterna?

Är graviditeten kortare än v 12+0 när du ska få antihormon så kan du kräva kirurgisk om du vill.    
    Är den över det så kan du försöka få kirurgisk men läkaren avgör.

Finns det inga tider före jul??
    Nej jag önskar verkligen att det fanns någon tid före jul, kanske jag ska ringa till ett annat sjukhus??
  • Anonym (ärlig)
    Anonym (cilla) skrev 2011-12-20 19:56:35 följande:
    Jag har googlat lite men hittar bara skräckhistorier om infektioner och sånt.. Finns det ingen som har gjort en liknande abort som det gått bra för? Jag vill bara att de ska vara över nu 
    Hej hej snutt! Lider verkligen med dig och förstår din rädsla...

Det jag kommer skriva nu kanske inte gör det hela bättre, men lika bra att vara ärlig.
    Jag gjorde sen abort, kommer inte ihåg vilken vecka det var men hade gått långt iaf.
    Det var det hemskaste jag gjort! Jag var verkligen inte beredd på vad som skulle hända.
    Detta är min berättelse, varning för känsliga läsare :)

Jag fick tabletterna och började få ont. Sköterskan sa att själva aborten kan ta över ett dygn (beror på hur snabbt man får förlossninsverkar och hur många) alltså precis som en "riktig" förlossning.
    Jag hade tur och det gick snabbt för mig. Fick som mensverk och helt plötsligt knäpper det till i magen. Det var vattnet som gick. Nästan direkt efter fick jag en förlossningsverk. Har aldrig varit med om sådan smärta. Blev rädd och ringde efter sköterskan direkt. Jag frågade vad som hände och min kropp drog ihop sig som i kramp. Jag skakade och sen släppte det efter efter kanske 40 sekunder. Jag fick ligga kvar och vänta om det kom fler värkar men det gjorde det inte...

Kände något var på väg ut och bad om att få gå på toaletten. Det rann blod längs hela golvet och jag fick ett bäcken (typ som en stor kopp som ska fånga upp fostret så dom kan undersöka det) i toalettstolen. Sköterskan hade frågat mig innan om jag ville se fostret och det ville jag inte. Men hon trodde inte det skulle gå såhär snabbt (kan somsagt ta flera timmar) så jag var inte beredd på vad som skulle komma ut. Känner en klump och massor av blod+kiss som kommer i den pottan. Jag ringer sköterskan igen o samtidigt som hon tar bort koppen så ser jag en liten liten arm som flyter där i. Först då gick det upp för mig att jag verkligen hade haft ett barn i mig. Helt sjukt kändes det och skuld känslorna började komma...

Förutom att jag va chockad vad som hänt eftersom jag inte fått veta att jag skulle vara med om en förlossning för att få ut fostret så mådde man bra efteråt. Lite blodbrist och yrsel men fick åka hem samma dag på kvällen.

Skriver detta så du kanske är lite mer beredd än vad jag var. Hade önskat någon berättat för mig. 
    Styrkekramar!

• Anonym
    Anonym (cilla) skrev 2011-12-20 23:07:01 följande:
    Nej jag önskar verkligen att det fanns någon tid före jul, kanske jag ska ringa till ett annat sjukhus??

Du kan absolut prova att höra med ett annat sjukhus.
    Man kan få göra abort i andra städer om man vill göra det tidigare om det går att göra det någon annanstans.
    Kanske även i andra landsting... men jag vet inte säkert. 
  • Anonym (cilla)
    Anonym (ärlig) skrev 2011-12-21 02:00:29 följande:
    Hej hej snutt! Lider verkligen med dig och förstår din rädsla...

Det jag kommer skriva nu kanske inte gör det hela bättre, men lika bra att vara ärlig.
    Jag gjorde sen abort, kommer inte ihåg vilken vecka det var men hade gått långt iaf.
    Det var det hemskaste jag gjort! Jag var verkligen inte beredd på vad som skulle hända.
    Detta är min berättelse, varning för känsliga läsare :)

Jag fick tabletterna och började få ont. Sköterskan sa att själva aborten kan ta över ett dygn (beror på hur snabbt man får förlossninsverkar och hur många) alltså precis som en "riktig" förlossning.
    Jag hade tur och det gick snabbt för mig. Fick som mensverk och helt plötsligt knäpper det till i magen. Det var vattnet som gick. Nästan direkt efter fick jag en förlossningsverk. Har aldrig varit med om sådan smärta. Blev rädd och ringde efter sköterskan direkt. Jag frågade vad som hände och min kropp drog ihop sig som i kramp. Jag skakade och sen släppte det efter efter kanske 40 sekunder. Jag fick ligga kvar och vänta om det kom fler värkar men det gjorde det inte...

Kände något var på väg ut och bad om att få gå på toaletten. Det rann blod längs hela golvet och jag fick ett bäcken (typ som en stor kopp som ska fånga upp fostret så dom kan undersöka det) i toalettstolen. Sköterskan hade frågat mig innan om jag ville se fostret och det ville jag inte. Men hon trodde inte det skulle gå såhär snabbt (kan somsagt ta flera timmar) så jag var inte beredd på vad som skulle komma ut. Känner en klump och massor av blod+kiss som kommer i den pottan. Jag ringer sköterskan igen o samtidigt som hon tar bort koppen så ser jag en liten liten arm som flyter där i. Först då gick det upp för mig att jag verkligen hade haft ett barn i mig. Helt sjukt kändes det och skuld känslorna började komma...

Förutom att jag va chockad vad som hänt eftersom jag inte fått veta att jag skulle vara med om en förlossning för att få ut fostret så mådde man bra efteråt. Lite blodbrist och yrsel men fick åka hem samma dag på kvällen.

Skriver detta så du kanske är lite mer beredd än vad jag var. Hade önskat någon berättat för mig. 
    Styrkekramar!

Jag tycker det är jättehemskt för din skull.. Jag hoppas inte att jag kommer se något, just nu är inte rätt tid för mig och min pojkvän helt enkelt. Jag pluggar utomlands och är bara hemma över julen och hälsar på. Det skulle vara jätteolämpligt just nu med ett barn och jag kommer nog inte ångra mig. Men jag undrar mest hur ont det gör?? Vilken vecka var du i? Var dom snälla där? Jag är lite orolig för jag var där förra veckan och då hörde jag bara hur otrevliga dom var mot en tjej som hade ont.. "du har ont, det är klart det är ju ett missfall på gång!" Men hallå.. Man kanske inte ska jobba med abort om man nu inte kan vara snäll liksom
Svar på tråden Medicinsk abort i vecka 12..